liten hund springer

Arrangör utbildning

18 aug 202318 aug 2023

Svenska Brukshundklubben (SBK) arrangerar kurser för medlemmar. SBK är en idell förening där eventuellt ekonomiskt överskott går tillbaka till medlemmarna i form av olika aktiviteter.

Exempel på kursutbud

Grundkurs/valpkurs

Valp- och grundkursen innehåller den grundläggande kunskap som en hundägare behöver ha för att kunna uppfostra sin hund till att bli allmänlydig. Det handlar om relationen med hunden, förstå vem hunden är, hur hunden lär sig, inlärning av olika allmänlydnadsmoment, lagar och förordningar och annat. Grundkursen kan inriktas både mot valpar och lite mer vuxna hundar.
Det är hundägaren som ska lära sig att träna hunden och hundens ålder är av mindre vikt, men det är förstås alltid bäst om utbildningen börjar så tidigt som möjligt i hundens liv.

Fortsättningskurs allmänlydnad

Fortsättningskursen handlar om störningsträning och att etablera kunskaperna från valp och grundkursen. Det tar tid innan en hund är väluppfostrad och allmänlydig. Det kräver mognad att klara alla störningar som finns i samhället. Hunden behöver många träningstillfällen tills den blir en vuxen och stabil vovve.
Allmänlydnad är en färskvara som fordrar övning under hela hundens liv.

Allmänlydnadspasset

Målet för den grundläggande hundägarutbildningen är att hunden (och ägaren) ska bli godkända i allmänlydnad genom en "passkontroll". Allmänlydnadspasset finns att köpa i SBK Shopen, men det är bara den som har klubbens behörighet att handla internt material på shopen som kan beställa.

Kurs för aktivering och tävling

Parallellt med grund-, fortsättnings- och allmänlydnadskurser erbjuder de flesta klubbar andra kurser som anknyter till Brukshundklubbens verksamhet.
Det kan till exempel vara utbildning i:

• kontakt och samarbete
  • rallylydnad
  • agility
  • lydnadsmoment för bruks- och lydnadsprov
  • uppletande av föremål
  • spår, sök eller rapport
  • nosework
  • specialsök
  • klickerträning

Exempel på kursplaner är under revidering och kommer att publiceras här när de är klara.