Bedömningskriterier hämtade från Publishingprisets hemsida:
"TEXT
– förmåga att kommunicera budskap/ämne [väcka intresse, behålla besökaren, strukturera och förtydliga].
Struktur, begriplighet, trovärdighet, ton, målgruppsanpassning, konsekvens, kvalitet.
DESIGN
– förmåga att väcka intresse, framhäva och strukturera innehållet utifrån kommunikativt syfte [form, layout, typografi, färg, navigering, animering, CTA].
Responsivitet, struktur, identitet, tillgänglighet, interaktivitet, målgruppsanpassning, konsekvens, känsla, kvalitet.
ANVÄNDBARHET
– hur webbplatsens syfte och innehåll kommuniceras på ett effektivt och tillgängligt sätt [navigation, sökfunktion, interaktionsdesign, tillgänglighet, läsbarhet, hastighet].
Relevans, målgruppsanpassning, tydlighet, struktur, kvalitet, funktionalitet, konsekvens, responsivitet.
VISUELLA KOMPONENTER*
– förmåga att kommunicera och förstärka budskapet/innehållet [färgskala, ljus, uttryck, idé, visuellt manér].
Kommunikativ kraft, relevans, målgruppsanpassning, tydlighet, enhetlighet, känsla, kvalitet.
*Foton, video, teckningar, grafik, övriga bildliknande inslag."