Historikbild Visby BK

06 feb 202306 feb 2023

Visby BrukshundklubbVisby Brukshundklubb

Visby BK´s historia

Klubben bildades den 4 december 1944 på restaurang Hansegården i Visby under namnet Gotlands Brukshundklubb.
Det var den 18:e föreningen i Sverige.
Svenska Brukshundklubben hade då funnits i fyra år.

Föregångare till SBK var Svenska Skydds- och sjukvårdshunden som bildades 1918.

År 1963 blev det nya namnet Visby Brukshundklubb i samband med att två nya lokalklubbar bildades på norra respektive södra Gotland.

"Det händer en del på sjuttio år"

Vår medlem och f.d. ordförande Erika Sandström skrev i samband med klubbens 70-årsjubileum en avhandling kring klubbens historia och utveckling, vilken vi har förmånen att få presentera här:

Artikelserie om klubbens historia

Vår veteran till medlem, Tommy Karlström, har för medlemsbladets räkning påbörjat en artikelserie om klubbens historia. Här kan du läsa första delen:

Böiracku

Under många år gavs medlemsbladet Böiracku ut och skickades till våra medlemmar. Gamla nummer finns samlade inbundna och tillgängliga att läsa i vår klubbstuga.

Slå dig ner och läs vid tillfälle!