Rallylydnad

Visby Brukshundklubb

21 feb 202421 feb 2024

Visby BrukshundklubbVisby Brukshundklubb

Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. Rally i namnet betyder inte att det ska gå fort utan att hunden "kör" en bana enligt "kartläsarens", (förarens), anvisningar. Anvisningarna finns på skyltar med ca 3–5 meters avstånd som både visar vägen och vad som ska genomföras. Det är mellan 12-20 moment man utför. Banorna ser olika ut varje gång.

Träningsglädje som passar alla

Rallylydnad bygger på samarbete och glädje mellan förare och hund.

I rallylydnad ska hund och förare gå en bana bestående av ett antal skyltar, där varje skylt anger ett moment som hunden och föraren ska utföra.

Rallylydnad har hämtat inspiration från bland annat traditionell lydnad, agility och freestyle. Läs mer om rallylydnad i nedanstående länk.

Rallylydnad passar alla som vill arbeta tillsammans med sin hund på ett roligt och otvunget sätt. Sporten passar alla hundar och människor.

Vill du veta mer?

Våra sektoransvariga svarar gärna på dina frågor och funderingar:

Pernilla Åhlin klippklapp [a] live.com