Pokaler

Visby Brukshundklubb

16 sep 202316 sep 2023

Visby BrukshundklubbVisby Brukshundklubb

I första hand sker KM vid för detta särskilt utlyst tävling under året, men om detta av någon anledning ej blir av kommer priset delas ut efter ansökan med inskickade resultat från året.

Vid särskild KM-tävling:

Klubbmästare i respektive klass i rallylydnad utses till det ekipage som har högst poäng på den förutbestämda banan på utannonserad tävling.

Om det är fler ekipage än ett som får samma poäng så
ska högsta helhetspoäng utse klubbmästare.

Om det inte finns några helhetspoäng eller om dessa är
samma så får dessa ekipage med lika poäng och helhetspoäng tävla mot varandra där den med högst poäng blir klubbmästare.

Om det även där blir fler ekipage med samma poäng så tävlar dessa ekipage på nytt mot varandra och så fortsätter det tills ekipagen kan skiljas åt.

Vid ansökan efter årets slut:

Om inget ordinarie klubbmästerskap arrangeras det aktuella året, kan maximalt tre resultat från officiella tävlingar tävlade under det aktuella året skickas in och därefter bedöms vem som utses till
klubbmästare i respektive klass utifrån medelpoäng hos ekipagen.

Om det då är lika mellan flera ekipage så kommer det avgöras på pallplacering där första placering är mer värt än andra placering,
som i sin tur är mer värt än tredje placering.

Om det då är fler än ett ekipage som har samma medelpoäng och om det även är samma pallplaceringar så kommer ännu ett resultat inhämtas från officiell tävling.

Om det fortsatt är lika medelpoäng och pallplacering även där så inhämtas ännu ett till resultat från officiell tävling och så fortsätter det tills ekipagen kan skiljas åt. Endast ett ekipage i vardera klassen i rallylydnad per år kan erhålla klubbmästartiteln.

Om inget ordinarie klubbmästerskap arrangeras det aktuella året så annonseras detta och datum för sista inlämning av uppgifter och resultat från årets officiella tävlingar.

Statut KM Rallylydnad