Fem guldiga troféer i rad.
SBK Logga Kramfors

SBK Mellannorrlands Distrikt

Våra SM-ekipage

Kramfors Brukshundklubb

30 jan 202430 jan 2024

Kramfors BrukshundklubbKramfors Brukshundklubb

Ann-Catrine & Lexo

Ann-Catrine och Lexo

En resa med BÄSTA (LILL OLLE) Do Encostas ” Lexo ”
2013 köpte jag min efterlängtade lilla valp från en liten uppfödning med linjer som jag trodde skulle passa mig. Vi tränade mest mot lydnaden och bruks spår. Även lite vallning.
Min filosofi är SKYNDA LÅNGSAMT.
Lexo har varit väldigt lättlärd och tycker att de mest jag presenterat är sååå kul. Livet är en lek.

Som 1,5 åring lyckades vi på våran första Elit tävling på hemmaplan ”trippelchansen” få 3st första pris, de resulterade till att Lexo blev ⭐️ LYDNADS CHAMPION ⭐️ Helt fantastiskt ❤️ Där började våran resa i lydnaden.

2017 kvalade han/vi in på Lydnads SM 🤩 men jag var absolut inte redo för de. Lexo fortsatte briljera på lydnadsplanen även till nästa år så vi kvalade in även 2018 och tack vare min vän Camilla Kjellström från Järpen (min stora förebild inom lydnads/hund världen) som peppa mig att delta i SM nere i Ronneby. En upplevelse som alla skulle få uppleva. Vi gjorde vårt bästa bland dom allra bästa i lydnadsvärlden. De räckte till en plac 40 av 82st.

SBK firade 100 års-jubileum 2018. Alla grenar som SBK har genomfördes i Ronneby. Fantastiskt att få delta just då.
Även 2019 deltog vi på SM i Hallsberg med något bättre resultat.
2020-2021 Corona år. Vi kvalade även in 2021 men de valde att inte ha något lydnads SM då. Lexos lydnads karriär börjar nå sitt slut.

Han lyckades även kvala in 2022, då bestämde jag mig att han skulle få sluta på topp, SM skulle bli hans sista lydnadstävling. Som mål att vi inte skulle nolla något moment, bara boosta honom. Lexo skulle känna sig som en KUNG 🤴.

Så otroligt tacksam allt vi fått uppleva inom hundvärlden, många duktiga ekipage man kommit i kontakt med. Även inom Brukset (spår) så är han en Elit hund. Så stolt ⭐️ Bland de största jag har gjort är att godkänna honom till Godkänd Vallhund⭐️ helt utanför min kunskap, där har man mycket att lära. John Johannessen min uppfödare, har guidat mig bland fåren. Och han har jag att tacka att jag/vi lyckades genomföra och bli godkänd vallhund VP= Vallprov. Även Anna-Sara Boden som ägde Lexos pappa ”Norman” har hjälpt mig och Lexo i vallningen, Guld värda. Lexo och jag tränar lite Kong och Nose work också. Nu är Lexo inne på 10:e året och vi njuter i fullo att få tillbringa våra dagar tillsammans.
Min BÄSTA Lexo ❤️ 💙”lill olle han kan han” 💙 ⭐️ Once in a lifetime ⭐️

Ann-Catrine & Lexo

Kina & Abbe

Kina Aronsson och Abbe (border collie) poserar framför en sten tillsammans. Kina håller sin arm runt Abbe.

Innan vi kom till SM så visade det sig att Abbe hade en ledinfektion. Som tur var så repade han sig så vi kunde starta på NoseWork SM 2023.

Vi har gjort bra resultat under årets gång med fler än 90 poäng på flera tävlingar. 1 diplom har vi lyckats med under året. Abbe tycker det är roligt att söka och har blivit mycket snabbare o säkrare att markera, jag också att ta beslutet innan Abbe krafsar.

Kina & Abbe

Moa & Maxa

Moa Åström driver företaget MaxAgility. Hon har fyra Border collies; Maxa 8 år, Alma 4 år, Jill 3 år och Svea som är yngst. Maxa kvalade in till agility SM samma år som hon startade i agility och har även kvalat in följande år samt deltagit på landslagsuttagningen 2019. Alma deltog i SM för alla 2020 och vann hoppklassen. Alma tog ett silver agility SM i Piteå 2022 och tävlade landslagsuttagning 2021 och 2022 med en fjärdeplacering som bästa resultat i ett av de individuella loppen. Alma kom på en tredje plats på 2021 års agilityhundlista . Jill och Svea är fortfarande unga och är under utbildning.

Moa kör en offensiv agility där hon vill att hunden ska vara välutbildad och lägger därför mycket tid på grundträning. Hon vill att hunden ska kunna det den får i uppgift, samma sak är det när hon håller kurs. Hon är ihärdig och vill att kursdeltagaren ska få resultat vilket gör att hon lägger sitt fulla engagemang för varje individ som går kurs för henne. Målet är alltid att kursdeltagaren ska lyckas, känner inspiration för vidare träning, har fått med sig flera viktiga verktyg och ännu mer kunskap.

Hennes inspiration till agility kommer från, förutom hennes tre hundar, Jenny Damm. Moa har tränat otaliga timmar för Jenny Damm under flera år och åker ner några veckor varje år för att få inspiration och vidareutvecklas. Detta avspeglar sig mycket i de kurser hon håller och hur hon kör agility.