Cattis och golden retrievern Kompis tävlar i rallylydnad.
SBK logo Västra Härjedalens BK

SBK Mellannorrlands Distrikt

Rallylydnad

Västra Härjedalens Brukshundklubb

14 apr 202414 apr 2024

Västra Härjedalens BrukshundklubbVästra Härjedalens Brukshundklubb

Om rallylydnad

Rallylydnadsskylt slalom.

Trots namnet betyder inte att det ska gå undan i rallylydnad. Utan det handlar om att hunden "kör" en bana enligt "kartläsarens", dvs. förarens anvisningar.

Ekipaget ska ta sig igenom en rallylydnadsbana med olika moment, och sporten präglas av glädje, kommunikation och samarbete.

För att börja träna rallylydnad ska hunden ha lite grundkunskaper, som att på kommando kunna sitt, ligg och stå. Den ska även ha god kontakt med sin förare.

Många utav momenten är också användbara och roliga att kunna i vardagen. Här belastas hundens kropp jämnt tack vare att man växlar sida regelbundet.

Rallylydnadstävling

Hopphinder Rallylydnadstävling 1-2 juli 2023.

Klubbens allra första officiella rallylydnadstävlingar hölls lördagen 24 september 2022.

I samband med klubbens 50-års firande hölls officiella tävlingar i alla klasser helgen 1-2 juli 2023.

Artikel från Tidningen Härjedalen sept-22 från klubbens första rallylydnadstävling.

Bildtext: Artikel från klubbens första rallylydnadstävling 24 september 2022. Tidningen Härjedalen.