Grillkåta Hundholmen

Västra Härjedalens Brukshundklubb

10 sep 202310 sep 2023

Västra Härjedalens BrukshundklubbVästra Härjedalens Brukshundklubb

Välkommen till Hundholmen i Ljusnedal! Klubbområdet är till för alla medlemmar i Västra Härjedalens Brukshundklubb.

Grillkåta Hundholmen

Klubbområdet Hundholmen hittar Ni ca 2 km in efter Lossenvägen/Golfbanevägen i Ljusnedal, strax bortom golfbanan. Området, som är naturskönt beläget på en holme i Ljusnedalssjön, erbjuder stora öppna ytor som inbjuder till träning och lek med våra fyrfota vänner.

På den lilla, inhägnade planen finns sommartid våra agilityhinder. På området finns även en grillkåta som inbjuder till mysiga fikastunder.

Vi har träningsträffar och kurser på platsen, men utöver den tiden är alla medlemmar välkomna att nyttja området för att utveckla sitt hundägarskap. Det är dock ett krav att man visar hänsyn och respekt för andra medlemmar och deras hundar, som har samma rätt att befinna sig på platsen.

Läs igenom våra trivselregler som finns här längre ned på sidan. De hittar Ni även uppsatta på anslagstavlan, och de har kommit till för att vistelsen på Hundholmen ska bli så angenäm som möjligt.

Rastning av hundarna sker efter vägen eller i hundrastgården. Naturligtvis plockar man upp efter sin hund. Latrin finns uppsatt vid infarten till området samt inne i hundrastgården.

Hitta till Hundholmen

Trivselregler

Hej alla hundförare som nyttjar Hundholmen!

Här ser ni vilka trivselregler som gäller:

• Alla medlemmar är varmt välkomna att träna på planerna och använda såväl hundrastgård som grillkåta.
  • I hundrastgården är det tillåtet och välkommet att släppa hundar för lek och rastning. Men självklart tar man upp efter de hundar som bajsar. Latriner finns uppsatta på 3 platser på klubbområdet.
  • På stora appellplanen, som har såväl kortklippta ytor som områden med längre gräs, är det träning som gäller. Träning kan ske med både kopplad och lös hund då detta är inom vårt inhägnade område. (Det är alltså inte tillåtet att rasta sin hund här.)
  • På lilla “agilityplanen” gäller samma regler som på stora appellplanen. Alla medlemmar får ta fram de agilityhinder som önskas, kom bara ihåg att ställa tillbaka när ni tränat klart.
  • Är ni flera som tränar på stora appellplanen samtidigt är det viktigt att respektera varandra och prata med varandra om man vill träna med lös hund.
  • Löptikar är välkomna på klubben, men ha i åtanke att din tik kanske inte riktigt är i träningsform under höglöpet.
  • Städa upp efter er i kåtan och var noga med att det brunnit ut om ni grillat.
  • Kom ihåg att stänga grindarna när ni lämnar Hundholmen.

Vänligen respektera och följ dessa regler för allas trevnad.

Trevlig träning! /Styrelsen

Schema latrintömning

Hösten 2023

• Vecka 36: Malin E
  • Vecka 38: Agneta K.W.
  • Vecka 40: Mona R
  • Vecka 42: Anna P

Tömning av våra 3 hundlatriner sker måndagar eller onsdagar då återvinningscentralen är öppen. Säckarna lämnas i containern för brännbart. Plasthinkar att köra säckarna i finns i förrådet, och de sköljs efter tömning ur vid latrintömningsboden som finns bredvid återvinningscentralen. Nya plastsäckar till latrinerna finns inne i förrådet i hyllan.

Frågor? Kontakta områdesansvarig

Vice ordförande