SBK Logga Kopparberg BK

Kopparbergs BrukshundklubbKopparbergs Brukshundklubb

Kopparbergs Brukshundklubb bildades 1965

Klubbens historia

Kopparbergs Brukshundklubb bildades 18 oktober 1965 under namnet Ljusnarsbergs Hundägarförening. Styrelsen utgjordes av Ordförande Alf Perlström, vice ordförande Henry Eriksson, kassör Sven-Åke Larsson samt sekreterare Margit Stenström. För klubbens räkning hade idrottsplatsen Dybovallen i Kopparberg upplåtits som träningsplan.

Våren 1966 anordnades två dressyrkurser, instruktörer vid dessa kurser var Seine Fransson och Göte Larsson. Hösten 1966 ansökte klubben om att få bilda en fristående lokalavdelning i Kopparberg. Den 1 november 1966 blev man en egen avdelning med namnet Ljusnarsbergs Brukshundklubb, medlemsantalet var då 25 st. Den centrala medlemsavgiften till SBK var 1966 20kr och höjdes året efter till 25kr.

Från 1 januari 1967 hyrde klubben den s.k. Gruvfogdebostaden vid Sundet av Ställbergsbolaget. En namntävling anordnas och vanns av Viola Ollward , namnet på det nya stället blev ”Jycketorp”. Våren 1967 visades TV-serien ”Sådan herre, sådan hund”(se bild) vilket låg till grund för vårens kurser. Medlemsantalet var på våren 29 helbetalande, 23 familjemedlemmar samt 1 ungdomsmedlem. Under hösten anordnades den första klubbtävlingen som var uppdelad i 3 tävlingar som genomfördes vid tre olika tillfällen. Tävling 1 omfattade Linförighet, Fritt följ samt Inkallning. Tävling 2 var lika som tävling 1 plus att momenten Hopp över hinder och Platsliggande tillkommit. Tävling 3 omfattade Appellmomenten. Den främste föraren erhöll ett pris (kristallvas) som var skänkt till klubben av fam. Björkman, vinnare blev Mona Jansson med Roni.

12 maj 1968 anordnade klubben sin första officiella tävling i spår i Apellklass samt ett lukt-, hörsel- och karaktärsprov.

2 februari 1969 anordnades den första draghundstävlingen, medlemsantalet var nu 53 varav 15 är ungdomsmedlemmar.

1 januari 1971 ändrade man namnet till Kopparbergs Brukshundklubb

1 Juli 1974 flyttade man från ”Jycketorp” till Smältarbacken som ligger efter vägen mot Stjärnfors. Ett nytt vandringspris sattes detta år upp för segrande förare i segerspår, priset är skänkt av Christina och Sven-Åke Larsson. Första inteckningen i detta pris fick Sven-Erik Södergren Katrineholm med Navardalens Ikaros.

1979 anordnades den första inofficiella tävlingen för årets nybörjare den så kallade 5-klubbstävlingen med följande klubbar Kopparberg Lindesberg Hällefors, Frövi och Nora (Nora var förhindrade att deltaga)

På hösten 1987 började man se sig om efter en ny klubbstuga eftersom stugan på Smältarbacken skulle behöva en stor upprustning om man skulle vara kvar. Dessutom behövdes en ny brunn grävas. Vid kontakter med kommun fick man det gamla omklädningsrummet(se bild) vid Tallhedens idrottsplats. Kommunen skulle ordna en appellplan men klubben skulle själva få bekosta matjord och gräsfrö.

Under 1988 och 1989 pågår upprustningen av den nya stugan.

Till sommaren 1990 meddelar kommun att man inte äger den mark som man lovat klubben att disponera till appellplan. Kommun lovar att ordna fram ett nytt ställe, allt arbete med stugan avbryts i väntan på besked.

För att fira klubbens 25års jubileum anordnades på hösten 1991 ”Hundens dag” i Kopparberg med kortege genom byn med uppvisning av lydnadsmoment, agility och polishund.

1 januari 1992 flyttar man in i den nya klubbstugan vid Björkliden i Högfors . Man har tecknat ett 10 års kontrakt med Högfors Idrottsförening om att disponera deras klubbstuga och fotbollsplan.

6 juni anordnades en officiell invigningsdag av den nya klubblokalen med husesyn, pilkastning, tävlingsträning och diverse familjeaktiviteter.

20 juli 1996 anordnades klubbens 30-årskalas med Drive-In utställning som fortsatte med andra aktiviteter för att avslutas med en trevlig grillmiddag.

1996 anordnas en söktävling för första gången

2011 flyttar klubben återigen och huserar numer tillsammans med Ställdalens AIK på Bergslagsvallen i Ställdalen.