Mullsjö Brukshundklubb

Mjölby BrukshundklubbMjölby Brukshundklubb

MH - Mentalbeskrivning Hund

Gräsplan

Under ett MH går hund och ägare igenom en bana med olika moment där dess beteende dokumenteras.
MH beskriver de beteenden som genom forskning visat sig vara starkt ärftliga vilket ger våra rasklubbar ett bra underlag när avelsarbetet ska utvärderas.

Att göra MH är också ett roligt sätt för dig som hundägare att få en bra bild av vem din hund är och hur den reagerar i olika situationer.

Krav för att hunden ska få delta:

• Minst tolv månader gammal

• Registrerad i SKK eller i av SKK erkänd utländsk kennelorganisation

• ID-märkt

• Vaccinerad enligt gällande regler

• Vara fullt frisk och inte löpa

• Hunden får inte vara utsatt för doping eller andra otillbörliga förhållanden
    (se Svenska Kennelklubbens Nationellt dopningsreglemente för hund)

Krav för brukshundraser

Om du har en hund av brukshundras och vill tävla efter att hunden har fyllt 18 månader, genomföra tjänstehundsutbildning eller bedriva avel finns det ett krav på att din hund har genomgått ett MH.
Anledningen till det är att Svenska Brukshundklubben har ett avelsprogram som ställer höga krav på bruksraserna.

Registrerad i SKK

Alla hundar som är registrerade hos Svenska Kennelklubben (SKK) har möjlighet att anmälas till MH.

Ej registrerad i SKK

Om du har en hund som inte är registrerad hos SKK men som ska provas i verksamheten för samhällsnyttiga hundar kan ni få göra MH om du först visar upp ett intyg från utbildaren.

Här anmäler du din hund till officiellt MH

MH 2024

23/3 - Uppfödar-MH

6/4 - Officiellt MH

5/5 - Officiellt MH

1/6 - Officiellt MH

Vill du som uppfödare arrangera MH för din kull?

Kontakta oss för mer information.