Hund med apportbock

Tollarps Brukshundklubb

09 maj 202309 maj 2023

Tollarps BrukshundklubbTollarps Brukshundklubb

Gruppen ansvarar för träning och utbildning av IGP ekipage.

IGP gruppen

Internationale Gebrauchshunde Prüfung – IGP
IGP är en av Svenska Brukshundklubbens tävlingsgrenar. I grenen finns olika provformer som består av kombinationer av spår, lydnad och skyddsarbete. som syftar till att pröva arbetsförmågan hos hund och förare , Skyddsdelen har SBK reglerat så att bara SBK:s bruksraser tillåts tävla.

IGP-prov – den största provformen är ett bruksprov, som består av tre avdelningar; spår (A), lydnad (B) och skyddsarbete (C). Alla avdelningarna räknas med i bedömningen. Reglerna för IPG-prov är detsamma över hela världen.

För att starta på ett internationellt prov ska hunden ha blivit godkänd på ett BH-prov (Behörighetsprov). BH-provet består av en lydnadsdel och en miljödel.

Träna IGP

En viktig egenskap i IGP är att hunden visar arbetsglädje och genomför lydnads- och skyddsmomenten i högt tempo och med bra precision. I IGP-FH kan hunden ha lugnare tempo, men måste ha koncentrationsförmåga och uthållighet i spårarbetet.

IGP gruppen

Gruppansvarig