Hund med grön boll i munnen som sitter vid ett hinder
SBK Logga Mullsjo BK

SBK Skaraborgs Distrikt

IGP (Internationell prövningsordning)

Mullsjö Brukshundklubb

03 apr 202403 apr 2024

Mullsjö BrukshundklubbMullsjö Brukshundklubb

Vi är 4st som tränar IGP på bland annat Mullsjö Brukshundklubb. Här finns all utrustning som behövs, exempelvis skärmar/skul som används vid ronderingar, A-hinder och hopp-hinder.

Vi tränar olika dagar och olika tider, utefter deltagarnas möjligheter som avgörs av väder och hur livspusslet kan läggas. Vi blir gärna fler så fråga jättegärna om ni är nyfikna på att testa på!

Information om IGP

IGP innehåller 3st grenar och finns i 3 olika svårighetsnivåer, IGP1-3, varav 3 är högsta klassen. I varje gren startar man på 100 poäng, sedan får man neddrag för varje fel man gör. Man måste få minst 70 poäng i vardera gren för att bli godkänd.

Spår

Genomförs på fält med varierande underlag som jord, grus eller gräs. Hunden ska spåra noggrant och precist och stoppa ner nosen i varje fotspår. Den ska även markera de spårapporter man lagt ut på ett aktivt sätt. Det vanligaste är att hunden ligg markerar men flera andra sätt är tillåtna.

Lydnad

Till skillnad från bruks så dirigeras inte ekipaget av en domare/tävlingsledare utan ekipaget genomför ett förutbestämt program. Man är alltid minst 2 ekipage på planen samtidigt – det ena ekipaget går sin lydnad och det andra ekipaget lägger plats. För högsta betyg ska hunden visa på energi, glädje, koncentration och precision.

Skydd

Hunden ska kunna växla mellan 3 olika faser:

Lydnad

• Ordning och reda och släppa på kommando från föraren.

Försvar

• Bevaka ”boven” (figuranten).

Byte

• Jaga efter och stoppa ”boven” genom att bita i ärmen.

I skyddet vill man se en hund som är kraftfull och dominant i sitt agerande, den ska bita hårt och hålla ett fullt och fast bett men samtidigt vara lydig nog att släppa på förarens kommando.

Tävling

På tävling är det i regel inte tillåtet att belöna varken verbalt, fysiskt eller med leksak/godis. Dock kan en snabb strykning vara tillåtet mellan momenten. Belöning är det givetvis mängder med under träning.

För att få tävla i IGP måste man ha en hund av brukshundstyp (dvs ras som SBK har avelsansvar för), föraren måste ha en skyddslicens och man ska ha genomfört BH-prov med godkänt resultat.