En grupp glada medlemmar i Orust Brukshundklubb som tränar på att analysera hund.
SBK Logga Orust BK

SBK Västra Distriktet

Träningsmöjligheter

Orust Brukshundklubb

30 nov 202330 nov 2023

Orust BrukshundklubbOrust Brukshundklubb

Träningsgrupper är ekipage som bestämt sig för att träna tillsammans. Det kan till exempel handla om spår, tävlingslydnad, retrieverträning, valpträffar, vardagslydnad, specialsök, ”Duktig hund” eller annan aktivering, promenader eller något annat.

Oavsett vad Du tränar tillsammans med din hund – vardagslydnad, lydnad som är mer tävlingslik, s k fältmoment (spår, sök, rapport, skydds, uppletande) eller mondioring, agility, rally, specialsök, tricks eller vad man nu gör, mår ni allt bättre båda två. Att träna tillsammans med andra ger så mycket mer! Man hjälps åt, man delar tips, hundarna blir miljötränade – ja, det finns så mycket positivt med att hitta in i en träningsgrupp!

Allmän träning

På måndagar kl. 10:00 - 12:00 samt på onsdagar mellan 18 – 20 har vi allmän träning, det vill säga, allt efter egna önskemål. Under vintern hyr vi Bua-hallen för detta. Då hälsar vi medlemmar välkomna att träna tillsammans med likasinnade, att umgås och ha kul. Den som behöver lite hjälp får det – prata bara med någon av de mer erfarna. Ofta finns en träningsvärd.

Öppet hus

På onsdagarna, under träningstiden har vi Öppet hus, det vill säga, en värd ser till att det finns fika i stugan för den som är sugen eller bara vill umgås och tjôta lite. Så vi avslutar ofta med go’-fika i stugan eller, om vädret tillåter, på altanen. Du, som är nyfiken och kanske blivande medlem, är naturligtvis mycket välkommen också!

Träningsgrupper

Någon tar ett initiativ, drar med sig några andra med samma intresse och så kommer man kommer överens om när och var man träffas. Tid och plats kan växla; det är upp till var och en att ha koll. Vi använder våra Facebookgrupper för att hålla koll.

Den som vill vara med har själv ansvar för att hålla kontakt (man blir alltså inte ”inbjuden” eller ”kallad”).

Ny och ”grön”? Jaa, det har vi alla varit. Men Du kommer att få hjälp av härliga träningskompisar! Var inte rädd för att fråga – Du är alltid välkommen!

Några mer ”fasta” träningsgrupper finns:

Rally

Onsdagar kl. 16:30–18:00. Då finns det någon som sätter upp en bana och ställa frågor till. På vintern i hallen och under vår, sommar och höst är vi utomhus.

Agility

Vi träffas på torsdagar kl. 18:00–20:30. På vintern i Bua-hallen. På våren lyfter vi ut alla redskap och då är det fritt fram att träna när man vill. Detta gäller er som gått kurs och lärt er hur man tränar sin hund så säkert som möjligt. Med höga farter och otränad hund och ägare kan olyckan vara framme, så var försiktiga!

Ungdomsträning

Ungdomar 7–25 år (eller äldre om man känner sig ungdomlig) på söndagar kl. 17–20. Då finns ungdomsledarna på plats och vi hittar på mycket roligt, såsom freestyle, agility och andra spännande lekar med hunden i centrum.

Vi är naturligtvis även välkomna på alla andra träningar.

Träning för Bruks- och Tävlingslydnad

Vi träffas på torsdagar kl. 10:00 - 12:00. På vinterhalvåret har vi tillgång till hallen, annars är vi på appellplanen.

På klubbens Facebooksidor brukar vi hålla reda på vilka som kommer.

Träningstävlingar

Åtta närliggande klubbar i Västra distriktet startade ett program för träningstävlingar under höst – vinterperioden 2016-17. Vi ambulerar mellan klubbarna och får chans att träna tävlingslikt. Vi tränar lydnad (bruks- eller lydnads-). Här tränar alla tävlingsekipage, oavsett klass.

Vi har gjort en Facebookgrupp, ”Träningstävlingar i Väst”. Där hittar Du mer information.