Fluffig vit hund spårar på gräsmark. Föraren, en äldre dam i vitt hår och röda kläder följer med i spårlinan.
SBK Logga Orust BK

SBK Västra Distriktet

Medlemskapet

Orust Brukshundklubb

25 mar 202325 mar 2023

Orust BrukshundklubbOrust Brukshundklubb

Varje onsdag mellan 18 – 20 har vi allmän träning. Då hälsar vi medlemmar välkomna att träna tillsammans med likasinnade, att umgås och ha kul. Vi avslutar ofta med go’-fika i stugan eller, om vädret tillåter, på altanen. Du, som är nyfiken och kanske blivande medlem, är naturligtvis mycket välkommen också!

Orust Brukshundklubb är en ideell, medlemsstyrd förening. Då är det viktigt att alla medlemmar är med och påverkar/utvecklar klubben. Forum för detta är medlemsmöten. Vi har medlemsmöten första onsdagen i april, juni, augusti, oktober och december kl 19.00. Välkommen att få rapporter från styrelse och sektorer/kommittéer, men, framförallt – dela med dig av dina idéer! Vi bidrar alla till klubbens utveckling!

Medlemsmöten

Som medlem i en ideell förening har man stora möjligheter att påverka!

Detta gör man bland annat genom att delta på medlemsmöten. Klubben är vad vi gemensamt gör den till! På medlemsmötena får vi chans att träffa varandra under trevliga former och hjälpas åt att bestämma hur vi vill ha det i vår förening.

Våra medlemsmöten hålls normalt första onsdagen i april, juni, augusti, oktober och december kl 19.00. Styrelsen kan också, vid behov, kalla till extra medlemsmöte.

Under februari varje år har vi årsmöte – årets viktigaste medlemsmöte. Det är då vi går igenom det år som har gått, beslutar om verksamhet och budget för närmaste året och väljer vår styrelse.

På våra medlemsmöten följer vi vanligtvis en ”standarddagordning”. Skulle andra ärenden vara aktuella, kommer detta att framgå i kallelsen.

Orust Brukshundklubbs standarddagordning

Medlemskategorier

Ordinarie medlem

Ordinarie medlemskap omfattar ett medlemskap i förbundet och ett eller flera medlemskap i lokal- och/eller rasklubbar inom Svenska Brukshundklubben.

Familjemedlemskap

Person som tillhör samma familjehushåll som ordinarie medlem, kan erhålla familjemedlemskap i förbundet samt medlemskap i samma lokal- och/eller rasklubbar.

Du lägger till familjemedlemmar i Mina sidor sedan skickar du ett mejl till medlemsavdelningen på medlem@brukshundklubben.se. I mejlet anger du ditt medlemsnummer och att du vill lägga till ett familjemedlemskap på den/de person/er som du lagt till under Min familj (på Mina sidor).

Ungdomsmedlem

Är du barn/ungdom mellan 6-25 år blir du medlem via Sveriges Hundungdom (SHU). Ungdomsmedlemskap i Sveriges Hundungdom berättigar till fritt, fullvärdigt medlemskap i valfri specialklubb (i detta fall Orust Brukshundklubb).

Utlandsmedlem

Person som är bosatt i utlandet kan erhålla utlandsmedlemskap.

Hedersledamot

Utses av kongress, fullmäktige eller årsmöte.

Medlemsregistret

Du har som medlem själv ansvar för att hålla medlemsregistret (SBK Medlem on line) uppdaterat.

Medlemskortet finns under Mina sidor på hemsidan, därifrån kan du klicka dig vidare för att ändra telefon och mobilnummer. På Mina sidor skriver också själv ut ditt medlemsbevis. Medlemskap räknas från den dag du betalt gällande avgift och ett år framåt.

Verkar det svårt? Ta hjälp av vår medlemsansvarige.

Avgifter för medlemskap hittar du när du ansöker om medlemskap.

Första året betalar du som ny medlem med Swish eller kort, har du inte möjlighet till det kan du be om att få en pappersavi (kontakta medlem@brukshundklubben.se).

År två kan du välja att betala med Swish eller kort via "Mina fakturor" i medlemssystemet. Har du inte möjlighet till det kan du betala via Kivra, e-faktura eller pappersavi som skickas ut med vanlig postgång.