En labrador på spårar.

Torslanda-Öckerö Brukshundklubb

22 nov 202322 nov 2023

Torslanda-Öckerö BrukshundklubbTorslanda-Öckerö Brukshundklubb

Vi har träningsgrupper inom agility, lydnad/brukslydnad, rallylydnad, nosarbete, vardagslydnad och jaktapportering. Träningsgrupperna är gratis och drivs av gruppmedlemmarna själva.

För att vara med i någon av träningsgrupperna ska du har gått en nybörjarkurs inom den aktuella grenen eller ha motsvarande kunskaper. Detta för att kunna bidra med hjälp, tankar och ideér på vad gruppen kan träna på. Träningsgruppen ersätter inte kurserna men är ett utmärkt tillfälle att fortsätta träna det man lärt sig och utvecklas tillsammans med sin hund. Vi tränar för olika mål. Tävling eller som aktivering. Oavsett tränar vi för att ha roligt tillsammans med varandra och våra hundar.

Agility

En liten svartbrun hund som hoppar över ett hinder.

Vi som tränar agility träffas på söndagar kl 10:00. Alla hjälps åt att bygga dagens övningar samt att plocka bort när vi är klara. Vi hjälper varandra med feedback, belöning och tips. Alla kan bidra med något oavsett vilken nivå man är på. Träningsgruppen är gratis. Önskar gruppen eller delar av den ta in en instruktör/ledare för ett tematillfälle för coachning blir det mot en avgift för just det tillfället för de som vill. Vi håller igång sommar som vinter så länge intresse finns och vädret tillåter.

Intresserad? Maila: johanna@tobk.se

Jaktapportering

En hundförare som tränar jaktapportering med sin hund.

Labradoren Ida på väg till husse Lars i full fart.

Vi som tränar jaktapportering träffas på söndagar kl 10:00. Vi hjälper varandra med att lägga upp dagens övningar, ge feedback och tips. Vi träffas oftast på klubben men annan plats kan förekomma. Kommunikationen sker i messengergruppen.

Denna terminen finns önskemål om att ta in en instruktör och ha ett tematillfälle. Vi ser över möjligheten samt funderar på ett bra upplägg.

Alla kan bidra med något oavsett vilken nivå man är på.

Intresserad? Maila: johanna@tobk.se

Lydnad/Brukslydnad

En brunvit hund som sitter och håller en apport i munnen.

Gruppen träffas på klubben och tränar en gång i veckan. Än så länge är det ingen bestämd dag utan deltagarna kommunicerar via messengergruppen och bestämmer dag och tid där.

Intresserad? Maila: annika@tobk.se

Rallylydnad

Bilden visar en rad med rallylydnadsskyltar och några människor och hundar i bakgrunden

Gruppen träffas kl 13:00 på lördagar. Alla hjälps åt att bygga banor samt plocka undan efter träningen. Deltagarna ger varandra feedback och tips. Oavsett vilken nivå man är på kan man bidra med något som för deltagarna i gruppen framåt.

Intresserad? Maila: eva@tobk.se

Nosarbete

En hund som söker.

Gruppen träffas på måndagar och planerar starta upp gruppen för terminen i mars. I den här gruppen har vi samlat nosework, specialsök och spår i samma grupp. Deltagarna bestämmer själva vad de vill träna. Mestadels hade det blivit nosework men alla som är intresserade av något av ovan samlas här.

Gruppen träffas på olika platser som bestäms i messengergruppen vecka för vecka.

Vill du vara med så kontakta annette@tobk.se

Vardagslydnad

En liten pojke som går med sin hund.

Gruppen träffas på måndagar kl 18:30. Gruppen tränar kontaktövningar, sitt/ligg kvar, inkallning, att vara bland andra hundar mm. Målet är att träna situationer som uppstår i vardagen och ta hjälp av varandra för att skapa dem.

Denna gruppen är till för alla som gått valpkurs, kurs i vardagslydnad eller motsvarande.

Intresserad? Maila: ehammars@tobk.se