Bild som visar en svart vit spiral på ett spiralblock.

Delegatinformation

26 mar 202426 mar 2024

Samlad information för delegater vid Svenska Brukshundklubbens kongress.

Röstetal och delegater

Varje instans röstetal är baserat på medlemsantalet vid årsskiftet vilket framgår av Svenska Brukshundklubbens grundstadgar § 7 moment 2.

"Distrikt och rasklubb får utse det antal delegater som motsvaras av distriktets/rasklubbens procentuella andel av förbundets totala medlemsantal avrundat till närmsta heltal, dock alltid minst en delegat."

Röstetal och delegater 2024

Röster

Distrikt/rasklubb fördelar sitt totala antal röster i heltal på sina, vid kongressen, närvarande delegater. Fördelningen ska anmälas enligt förbundsstyrelsens instruktion före kongressens början. Ändring av fördelningen under pågående kongress ska ske genom omedelbar anmälan till mötesordföranden.

Kuvert med röstkort samt voteringslappar

Varje distrikt och rasklubb hämtar inför förhandlingarna kuvert utanför kongressalen innehållandes röstkort för delegat samt voteringslappar. Namnskylt hämtas också på registreringsbordet.

På baksidan av röstkort med delegatnummer framgår namnet på den delegat som har aktuellt nummer.

I kuvertet finns även mindre kuvert med voteringssedlar för respektive delegat.

Digital enhet och VoteIT

Delegat behöver under förhandlingarna ha tillgång till en digital enhet (dator, surfplatta eller smart telefon) som har möjlighet att öppna webbsidor. Detta för delegaternas obligatoriska deltagande i röstningsverktyget VoteIT.

Ansvaret för att förse delegaten med sådan enhet vilar på den instans som delegaten representerar.

Anslut dig till VoteIT genom att logga in på https://skk.voteit.se senast fredagen den 24 maj kl. 12:00. Du loggar in genom att välja ”e-post” som inloggningssätt och ange den e-postadress som angetts i samband med anmälan till kongressen, därefter mottar du ett bekräftelsemejl med länk för inloggning till mötet. För mer information samt support se VoteIT-guide.

Inloggning i VoteIT behöver också göras inför uppstarten av kongressförhandlingarna den 25 maj kl. 11:00.

Delegatnummer

Varje delegat tilldelas ett delegatnummer som är angivet i röstlängden.

Vare instans hämtar inför förhandlingarna ut ett kuvert med instansens delegatnummer samt voteringslappar.

På baksidan av delegatnummret framgår namnet på den delegat som har aktuellt nummer.

Mandatperiod

Mandatperioden för en delegat löper från och med ordinarie kongress och fram till därpå kommande ordinarie kongress.

Begära ordet

Bild som visar mikrofon i konferensrum.

Foto: Pixabay

För att begära ordet räcker delegat upp sitt röstkort med delegatnummer, vilket noteras av mötesordförande och presidiet välkomnar talaren fram till talarstolen i tur och ordning.

Blankett för reservation och tilläggsyrkande

Reservation samt tilläggsyrkande inlämnas till presidiet på uppkopierad blankett som finns tillgänglig att hämta utanför kongressalen.

Förslag på arbets- och beslutsordning 2024

Guide till mötesverktyget VoteIT