Bild som visar en paragraf och en fiktiv person.

Dispenser från stadgarna

29 aug 202329 aug 2023

Svenska Brukshundklubbens förbundsstyrelse har den 18 november 2020 beslutat om dispenser från organisationens normalstadgar. Dispenserna gäller under tidsperioden 2021-01-01 till 2022-04-01.

Dispenser från stadgarna 2021-01-01—2022-04-01

Dispenserna ska förenkla föreningsarbetet och göra det enklare för organisationens medlemmar och förtroendevalda inför års-, fullmäktige- och medlemsmöten 2021. Dispenserna presenteras nedan.

Dispens gällande antal medlemsmöten

Under tidsperioden 2021-01-01 till 2022-04-01 gäller dispens från Brukshundklubbens normalstadgar så att med rådande förutsättningar med covid-19 är normalstadgarnas stipulerade antal medlemsmöten som anges i stadgarna underställda det ansvar vi alla har att följa Folkhälsomyndighetens och Svenska Kennelklubbens råd och uppmaningar. Inställda eller uppskjutna medlemsmöten är med anledning av detta sanktionerat.

Dispens gällande fastställande av normalstadgar

Under tidsperioden 2021-01-01 till 2022-04-01 gäller dispens från Brukshundklubbens normalstadgar så att en förenings stadgeändring fastställs med omedelbar verkan på aktuellt års- eller fullmäktigemöte. Krav är att beslutet är enhälligt. Meddelande av beslut om stadgeändring ska meddelas förbundskansliet genom vidimerat protokollsutdrag eller kopia på underskrivet protokoll.

Så här går det till:

• Styrelse lägger till års- eller fullmäktigemötet 2021 (eller 2022) fram förslag om stadgeändring, tex gällande antalet ledamöter i styrelsen.
  • Förslaget meddelas valberedningen så att de är insatta.
  • Valberedningen förbereder för två scenarier. Ett förslag enligt stadgeändringsförslaget och ett förslag med bibehållet antal ledamöter/suppleanter om stadgeändringen inte går igenom eller inte blir enhälligt.
  • Förslaget om stadgeändring ska finnas med i dagordning samt möteshandlingar.
  • Förslaget om stadgeändring behandlas under års- eller fullmäktigemötet på dagordningen innan punkten för personval. Beslutet ska fattas enhälligt samt ske med omedelbar justering. Är beslutet inte enhälligt krävs två beslut i enlighet med normalstadgarna. Personvalen kan då inte genomföras enligt förslaget på sittande möte utan först efter två stadgeenliga beslut.
  • Det är viktigt att få med all betydelsefull information om stadgeändringsbeslutet i protokollet. Se förslag på protokollskrivning här.
  • Personvalen sker därefter på sittande möte i enlighet med den nyss enhälligt beslutade stadgeändringen.
  • Beslutet ska därefter meddelas förbundskansliet (Box 4, 123 21 Farsta eller info(a)brukshundklubben.se genom vidimerat protokollsutdrag eller kopia på underskrivet protokoll.
  • En bekräftelse på de föreningsspecifika detaljerna tillskickas föreningen från förbundet när beslutet skickats in till förbundet.

Dispens gällande konstituering inom styrelsen

Under tidsperioden 2021-01-01 till 2022-04-01 gäller dispens från Brukshundklubbens normalstadgar så att en förenings styrelse, inom sig, får konstituera om sig om förtroendevald lämnar sitt uppdrag i styrelse. Styrelsen måste dock vara beslutsför för att detta ska vara möjligt.

Så här går det till:

• Förtroendevald meddelar styrelse samt valberedning om sitt beslut att inte fortsätta sitt uppdrag som förtroendevald i styrelsen.
  • Beslutsför* styrelse

omkonstituerar inom sig i enlighet dispens från normalstadgarna. Även en funktionspreciserad förtroendepost (ordförande, vice ordförande, sekreterare och kassör) får utses inom kvarvarande styrelsemedlemmar.

• Beslut med information om förändringar i styrelsen samt konstituering protokollförs.
  • Styrelsen meddelar medlemmarna förändringen på lämpligt sätt.
  • Valberedningen tar med sig informationen inför sitt kommande förslag.

Dispens gällande fullmaktsröstning

Under tidsperioden 2021-01-01 till 2022-04-01 gäller dispens från Brukshundklubbens normalstadgar så att fullmaktsröstning är möjlig vid års-, fullmäktige- och medlemsmöten. En medlem/delegat kan högst ha två (2) röster. En delegat måste vara knuten till den klubb han/hon röstar för.

Så här går det till:

Fullmakt ska vara skriftlig och kan utfärdas av medlem som inte kan närvara på mötet. Giltig fullmakt ska vara underskriven, innehålla medlemsnummer för den person fullmakten gäller, uppgift om vilket möte fullmakten gäller samt vem som företräder aktuell person. Fullmakt ska anmälas vid mötets öppnande.