Hund blir lyft i IPO-R

Arrangör IPO-R

04 maj 202204 maj 2022

Här hittar du information för arrangörer inom Svenska Brukshundklubbens (SBK) tävlingsgren IPO-R

Vad gör en arrangör?

Arrangören är den klubb eller det distrikt som hanterar IPO-R-provet. Arrangören ansöker om att få arrangera tävling, ordnar med protokoll och resultatlistor, genomför hela tävlingen samt rapporterar in i webbverktyget SBK Tävling.

Rätt att anordna officiella IPO-R-prov har SBK lokalklubbar eller distrikt.

Ansökan om prov

Ansökan ska göras direkt i SBK Tävling.

Arrangörerna uppmanas att titta i SBK Tävling innan ansökan om nya IPO-R tävlingar görs, detta för att så långt det är möjligt undvika att tävlingar inom landet arrangeras på samma datum. Tävlingarna godkänns automatiskt. (Ingen granskning behöver göras av distrikten)

Datum för ansökan

SBK:s Utskott för prov och tävling har av alla 21 länsstyrelser fått beviljat att ändra ansökningsförfarandet till halvårsprogram.

Tävlingar som önskas arrangeras 1 januari-30 juni

Ska vara ansökta senast 1 november året innan

Tävlingar som önskas arrangeras 1 juli-31 december

Ska vara ansökta senast 1 maj samma år

Efter sista ansökningsdag är det distriktens/rasklubbens ansvar att kontrollera alla tävlings- och provtillfällen och föra dialog med arrangörerna om eventuella ändringar. Ändringar ska därefter göras direkt i SBK Tävling.

Två veckor efter sista ansökningsdag fastställs tävlingskalendern och efter detta datum får inga ändringar ske utan synnerliga skäl.

Internationella prov

Internationella prov ansöks också i SBK Tävling av arrangören själv, men måste anges som "Internationell" vid ansökan.

Internationella prov som beviljats av FCI måste genomföras enligt den ansökan som godkänts av FCI. Ändring av datum eller inställd tävling måste omgående meddelas till SBK förbundskansli/FS för vidare befordran till SKK/FCI.

Redovisas inte resultaten, ändras datum eller om provet ställs in utan att FCI är meddelat kan en avgift behöva betalas och den kommer att faktureras arrangören.

Ansökan om ändring i SBK Tävling

Det är endast i undantagsfall en arrangör har rätt att ändra i en redan verifierad tävling. Det är arrangörens ansvar att resultaten från en tävling är rätt innan den verifieras och rapporteras till SBK i SBK Tävling.

Länk till mer information om ändring i verifierad tävling

Anslut klubben till Stripe

Länk till information om Stripe - online-betalningssystemet

Ansökan om utländska funktionärer

Flaggor vajar i vinden

Vajande flaggor

Arrangör som vill att utländska funktionärer ska tjänstgöra vid deras prov/tävlingar, måste ansöka om detta minst 3 månader innan provdag.

Ansök här om utländska funktionärer