Border collie och förare som tränar med hjälp av övriga i gruppen

Landslagsledning

28 sep 202328 sep 2023

Här presenterar vi landslagsledningen för det svenska landslaget i lydnad.

Emelie Wickström

Emelie Wickström och hennes border collie

Emelie Wickström

Emelie Wickström heter jag och jag älskar lydnad! Jag testade på lydnad med min dalmatiner Nilo men vi tränade bara och kom aldrig till tävlingsstart. Sen skaffade jag min första bordercollie Ki. Jag gjorde alla misstag man kan göra men efter några år lossnade det och vi flyttade upp i klasserna, kom med i talangtruppen, kvalade till SM, fick rött kort på SM, vann landskampen med talangtruppen och fick åka som reserv på NM 2015 där vi blev bästa svenska ekipage. Så började min och Kis resa med lydnadslandslaget. När jag efter VM och NM 2021 bestämde mig för att pensionera Ki så kände jag: Det här kan jag inte vara utan! Som ett förflutet som fotbollsspelare älskar jag lagsport, och lydnad och landslag blir det bästa av två världar.

Jag har tidigare också varit med i talangtruppsledningen och nu hoppas jag att jag genom min egen erfarenhet som tävlande kunna ge landslaget support för att de ska prestera så bra som möjligt när det väl gäller.

Erica Häggström

Kommer ifrån Boden och började min hundkarriär med Bichon Havanaiser i agility och lydnad, otroligt lärorik tid att jobba med en hundtyp som inte är avlade för arbete. Lärdomarna är extremt många från den tiden och väldigt avgörande för min fortsatta utveckling. Sen köpte jag min första border collie, Sane, och här öppnades ögonen för brukset. Flyttade till Örebro 2015 för att spela handboll, plugga och kunna satsa mer på hundträning.
Brukset är vårat huvudfokus och med BC nummer 2, Check så har flera av mina drömmar och mål uppfyllts. Tävlat flera SM, Nordiska och blev Svensk mästare i sök 2023. I huset finns också arvtagaren High.
Jag tävlar lydnad lite sporadiskt, startat på ranking och ser många fördelar med att kombinera dessa två grenar, tror vi har mycket att lära av varandra!
Är som person väldigt målinriktad, gillar att göra långsiktiga planer och tänker att drömmar ska skrämma dig, annars är dom inte stora nog!

Hoppas kunna komplettera Emelie med stöd kring laget och ser framemot att få se svensk lydnad på frammarsch!