Kelpie som skickas från förarens vänstra sida

Rankingtävlingar

26 sep 202326 sep 2023

Rankingtävlingar är vanliga tävlingar som är öppna för alla att anmäla till via SBK Tävling. På rankingtävlingarna finns ingen maxgräns för deltagarantal, alla som anmäler kommer med.

På rankingtävlingarna samlar man poäng till Rankinglistan, vilken ligger till grund för uttagning av landslaget. Tävlingen är alltså en kvalificeringstävling (rankingtävling) för alla intresserade ekipage som vill konkurrera om platser på landslagsläger och kommande landslagsuppdrag.

Regler för rankinglistan

Rankingpoängen ges enligt följande:

• Poäng ges utifrån placering i rankingtävlingar samt SM-final. Poängen ges enligt tabellen nedan.
  • Placeringen på rankinglistan baseras på summan av rankingpoäng från SM-final samt de fyra senaste resultaten på rankingtävlingar.
  • Vid lika poäng sorteras listan på placeringar – flest förstaplaceringar, vid lika flest andraplaceringar osv. Detta räknas på samtliga rankinggrundande tävlingar inklusive SM.
  • Antalet finalplatser på SM kan variera från år till år. Oavsett antalet finalplatser får alla som kvalar in till SM-finalen (minst) ett poäng.

Rankingpoäng

Aktuella rankingtävlingar

27 - 28 april 2024, Lidköpings BK

Aktuell rankinglista

Här hittar du aktuell rankinglista.