Hundar under momentet "Sitt i grupp".

Uttagning till laget

23 feb 202323 feb 2023

Här får du mer information om hur uttagningen till det svenska landslaget i lydnad och landslagstruppen går till.

Uttagning till landslaget

Landslaget består av sex ordinarie ekipage och en reserv. Fyra rankinggrundande tävlingar + senaste SM (såväl kval som final) är det underlag som tar fram den trupp som ska representera Sveriges landslag.

• De ekipage som har platserna 1–5 på rankinglistan vid uttagningstillfället är de ekipage som direktkvalificerar sig till ordinarie platser i laget. Ekipage till en ordinarie plats och reservplats väljs ut av ansvarig landslagsledare.
  • Endast en hund per förare kan bli uttagen. Om en förare kvalar in med fler än en hund är det den hund som ligger högst på rankinglistan som föraren får delta med. Detta för att minska risken att tappa två ekipage om föraren inte kan delta. Vi skapar på så vis ett mer stabilt team med fler förare och laget blir inte lika skört.
  • Om någon hund, som är uttagen, av olika anledningar inte kan delta följs platserna 1–6 för ordinarie och plats nr 7 som reserv efter hunds frånfälle.
  • Löptikar äger rätt att delta både på mästerskap och läger, om en tik löper ska detta meddelas till landslagsledningen.
  • Landslagsledningen har i samråd med UG Lydnad rätt att bortse från turordningen på rankinglistan om speciella skäl finns.

Landslagsledaren, tillsammans med UG Lydnad, har gemensamt ansvar att följa dessa riktlinjer när det gäller att ta ut det svenska landslaget. Ekipagen som blir uttagna bör närvara på läger om inte särskilda anledningar föreligger. Landslagsledningen arbetar för att skapa ett bra underlag och förutsättningar för landslaget att lyckas på tävling. Målet är att skapa ett framgångsrikt och starkt lydnadslandslag.