Border collie som ligger i rutan

Talangtruppens ledning

21 mar 202221 mar 2022

Här presenteras nuvarande ledning för talangtruppen.

Lena Löfroth

Jag bor i Karlskoga tillsammans med tre border collie-grabbar. Jag startade mitt hundägande med schäfer i slutet på 80-talet och blev kvar i den rasen fram till 2006 då första bordercollien flyttade in.

Arbetar sedan 2005 heltid med hundägarutbildningar, är tävlingsledare och klass1 domare i lydnad. Är också tävlingsledare och utbildad instruktör inom fårvallning.

Har varit medlem av talangtruppen med två tidigare hundar. Under åren 2011-2015 var jag med i landslagstruppen med Gränsvallarens Sheger, vi startade på 3 VM och ett NM. Han vann sin första rankingtävling 2011 och sin sista 2015. Sista lydnadsstarten blev på VM i Italien 2015, därefter pensionerades han nio år gammal.

2018 var jag landslagsledare under Nordiska Mästerskapen i Sverige, det blev det lagguld till de blågula! Nu för tiden arbetar, tränar och tävlar jag flitigt med alla mina grabbar, men endast i fårvallning. Det ska bli riktigt roligt och spännande att vara med och skapa en ny grupp fullspäckad med talanger i den fräcka tävlingslydnaden.

Christin Hübinette

Jag är bosatt i Kristinehamn i Värmland tillsammans med min kelpievalp Ånja. Hundsportandet får jag nog säga har varit min näring och drivkraft sedan barnsben –båda mina föräldrar var aktiva bruks- och lydnadstävlande. Och det hela började tidigt även för min del med min fars golden retriever som jag fick överta och tävla lydnad med innan jag ens fyllt 11 år 1978. 1979 fick jag min första schäfer som så småningom blev Värmlands första champion i den då nya elitklassen i lydnad. Därefter var jag inbiten schäferägare fram till 2003 då första kelpien flyttade hem till mig.

Jag har tävlat på elitnivå både i lydnad och i bruksspår med mina hundar. Men jag gillar multitasking och har även tävlat agility, nosework, rallylydnad och annat. Debuterade på SM, i spår, 1997 med den lånade kelpien Mirabo's Windorah och hamnade då på en fin 6:e placering. Tillsammans med Vickulas Qayenne deltog jag på SM i spår 2014-2018 – och tillsammans fick vi stå överst på SM-pallen 2017! Är en inbiten SBK:are och är aktiv SBK-instruktör, bruksdomare, tävlingsledare i bruks och tävlingsledare i lydnad med mera. Har varit tävlingsledare på lydnads-SM men även dömt på SM i bruks.

Jag har vid tidigare tillfällen varit behjälplig som tävlingsledare i lydnad för landslagstalangerna, vid landskampen för talangerna och även vid något internationellt lydnadsprov.

Det ska bli både spännande och intressant att uppleva uppstarten och den framtida vägen för alldeles fräscha landslagstalanger. Och jag hoppas att jag kan bidra med bland annat schyssta och trevliga tävlingsledarupplägg!

Hans Gunnarsson

Jag är 41 år, bor och är verksam i Lindfors utanför Molkom fyra mil nordöst om Karlstad. Bor där tillsammans med sambo, dotter, två katter, två hästar och våra sex hundar. En schäfer, en riesenschnauzer och fyra blandisar/draghundar s k Scandinavian Hound eller Greyster.

Jag är inte född och uppvuxen med djur, utan det närmsta jag kom var när jag kunde gå ut på promenad med en kompis hund. Inte förrän jag var 25 skaffade jag den första hunden (riesenschnauzer). Där tog hundsportandet vid och fortsätter än idag, om än i annan form.

Till skillnad från mina två kollegor i ledarstaben har jag inga stora meriter från vare sig lydnad eller bruks. När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att vara med var det med en stor portion ödmjukhet inför uppgiften som jag accepterade uppdraget. Jag har sedan ca 10 år tillbaka varit tävlingsledare i lydnad. Ett otroligt kul uppdrag. Jag har figurerat både på stora och små tävlingar, hållit reda på både nervösa & virriga tävlande och även funktionärer. Guidat tävlande från talanglydnadslandslaget under både landskamp mot Norge så väl som interna "tävlingar" och även några internationella lydnadsprov. Till detta tar jag även med mig mina kunskaper om fysträning för våra hundar (även människor) samt även mina kunskaper om hur vår knopp kan ställa tills det och metoder för att motverka det. Kunskap jag förvärvat från mina år som både spelare på elitnivå och domare i amerikansk fotboll. En annan, ofta glömd men viktig bit som jag tar med mig är planering och organisering.

Frågor?

Kontakta oss via talanglydnad@gmail.com