Bild som visar en hoppande tysk schäferhund på en höstäng.

Hundhälsa 2024

- en onlinekonferens för SBK-medlemmar!

HundHälsa 2024

Onlinekonferensen genomfördes 2024-04-21, digitalt.

Föreläsare:
Ann Essner, djurfysioterapeut & forskare, UG Hälsa & Friskvård Catarina Kjellerstedt, veterinär, UG Hälsa & Friskvård
Staffan Nordin, bruksprovsdomare, UG Bruks.

"Överhettning/värmeslag-hypertermi”

med Catarina Kjellerstedt

Överhettning/värmeslag -hypertermi, vad är det?
Varför drabbas våra hundar?
Vad kan jag göra för att förhindra att det uppstår och jag jag ge första hjälp?
Lär dig mer kring detta och ta samtidigt del av SBK:s Värme Grupps anvisningar till arrangörer mm

”Att tänka på för arrangörer och domare”

med Staffan Nordin

Vi bjuder in er till en tankeväckande föreläsning om den växande utmaningen med extremväder och dess påverkan på våra sommararrangemang. Med allt vanligare förekomst av extremväder står vi inför svåra beslut när det gäller att arrangera tävlingar och läger under sommarmånaderna.
Hur kan vi korrekt bedöma väderförhållandena? Vilka konsekvenser kan det ha för våra fyrbenta vänner? Vilka åtgärder kan vi som arrangörer vidta för att säkerställa säkerheten och välbefinnandet för alla inblandade?
Denna föreläsning tar oss genom resonemang och strategier kring dessa frågor, med fokus på olika tävlingsgrenar. Ta del av insikter och erfarenheter som kan hjälpa oss navigera genom dessa utmanande tider och fortsätta skapa säkra och givande arrangemang för alla deltagare.

SKK:s anvisningar vad gäller arrangörens ansvar:
”Arrangerande klubb fritar sig och sina funktionärer från allt ansvar för skada eller förlust som kan uppstå för hundägare i samband med utställning, prov, tävling eller beskrivning.”

”Aktivitetsmönster, typer av skador och skaderisker bland svenska tävlingshundar”

med Ann Essner

Upptäck spännande kunskap om svenska tävlingshundar i presentationen om resultaten från ett unikt forskningsprojekt! Ann tar dig med på en djupdykning om svenska tävlingshundars fysiska aktivitetsvanor och grenspecifika träning inom hur lydnad, agility, rallylydnad och bruksgrenar. Dessutom avslöjas de vanligaste skadorna, några riskfaktorer som kan påverka våra fyrbenta träningspartners och i vilken utsträckning skadade hundar återgår till grenspecifik träning och tävling. Missa inte chansen att få värdefull information!

Förbundskansli
Avel och hälsa