Arrangör

Arrangör är den klubb som anordnar exteriörbeskrivningen. Det är arrangören som administrerar tillfället i SBK Tävling.

Rätt att arrangera

Rätt att arrangera exteriörbeskrivning har SBK centralt, distrikt, lokalklubbar och rasklubbar. Svenska Schnauzer-Pinscherklubben har rätt att arrangera exteriörbeskrivning för sina raser.

Arrangera exteriörbeskrivning

En exteriörbeskrivning kan hållas för alla hundar av brukshundras som fyllt ett (1) år.

Från 12-17 månaders ålder

Exteriörbeskrivning för hundar 12-17 månader kan arrangeras vid samma tillfälle som för hundar 18 månader och äldre.

Anmälningar och betalningar kan tas emot i SBK Tävling, viktigt är dock att anmälan stryks utan återbetalning innan avslutandet av beskrivningstillfället eftersom resultaten INTE ska rapporteras in till SKK. Resultatet registreras enbart av Svenska Brukshundklubben.

Från 18 månaders ålder

För att arrangera exteriörbeskrivning för hundar äldre än 18 månader läggs tillfället ut i SBK Tävling där sedan alla anmälningar, betalningar och resultatredovisning i form av godkänd eller ej godkänd sker. Resultatet stambokförs genom att det registreras av Svenska Kennelklubben i Hunddata.

Protokollen skickas till kansliet för vidarebefordran till respektive rasklubb för inregistrering av de detaljerade uppgifterna i programmet Lathunden.

För att kunna erhålla titeln korad måste hunden ha en godkänd exteriörbeskrivning från 18 månader och ett godkänt mentaltest (MT2007).

Arrangera korning

I korning ingår ett mentaltest och en exteriörbeskrivning. Det går bra att arrangera mentaldelen respektive exteriördelen var för sig eller båda vid ett och samma tillfälle.

Länk till reglerna där både exteriörbeskrivning och mentaltest ingår