Arrangör - officiell utställning

Att arrangera officiell utställning

Arrangerande klubb är ansvarig för att utställningen genomförs enligt gällande regelverk.

Utställningsarrangör, klubben, har tillsammans med Certifierad Utställningsarrangör, CUA, ett stort ansvar och en mycket viktig funktion för att utställningsarrangemanget ska kunna genomföras på tid och plats som planerat och på ett kvalitativt bra sätt.

Utställningsarrangören tillsammans med CUA:n ska hålla i alla trådarna, ge information och vara "personalchef" för övriga funktionärer. Såväl utställare som domare och publik måste få sitt inför och under utställningen.

Utställningsansvarig

Klubbens utställningansvarige spelar en viktig roll i klubbens verksamhet. Utställningar utgör en stor del av många klubbars verksamhet, och bidrar dessutom ofta med ett viktigt tillskott till klubbkassan.

Certifierad utställningsarrangör, CUA

Som ett led i att kvalitetssäkra våra utställningsarrangemang ska det vid alla officiella utställningar finnas en certifierad utställningsarrangör (CUA) knuten till arrangemanget.

CUA har en viktig uppgift att stödja och ge råd till klubbens ordinarie utställningsarrangör och övriga funktionärer i samband med planering av utställningen. Kontakten inför utställningen är lika viktig som under och kanske behövs CUA:s "klokskap" även vid en utvärdering efter.

Domarinbjudan

Som utställningsarrangör måste man försäkra sig om att de domare som bjuds in att döma vid en officiell utställning har auktorisation för de aktuella raserna. Läs mer på SKK:s hemsida om vad som gäller när man bjuder in svenska respektive utländska exteriördomare.

Regler

Aktuella utställnings- och championatregler hittar du på SKK:s hemsida.

Ansökan om utställning

Att arrangera en utställning kräver framförhållning, planering och engagemang. Sedan 2018 ska ansökningarna om officiella utställningar göras två år innan det år då utställningen ska äga rum. Ansökningar om officiella utställningar 2026 ska vara kansliet tillhanda senast den 1 augusti 2024.

Senare än så kan vi inte lägga sista ansökningsdatum. Anledningen till det är att Svenska Brukshundklubben söker om dessa arrangemang hos Svenska Kennelklubben som i sin tur ska sammanställa alla arrangemang för alla rasklubbar, specialklubbar och länsklubbar.

Hur söker man?

Lokalklubb

  1. Fyll i blanketten Ansökan om utställning - Lokalklubb (PDF-dokument, 1 Mb)
  2. Skicka in denna till ditt distrikt senast 15 juli ansökningsåret (2024).

Distrikt

Sammanställ era lokalklubbars arrangemang och fyll i dessa i formuläret längre ned på sidan. När ni skickat in detta får ni ett bekräftelsemejl på angiven e-postadress där ni får en sammanställning av ansökta utställningar. Skicka in ansökningsformuläret senast 1 augusti ansökningsåret (2024).

Rasklubb

Sammanställ era utställningsarrangemang och fyll i dessa i formuläret längre ned på sidan. När ni skickat in detta får ni ett bekräftelsemejl på angiven e-postadress där ni får en sammanställning av ansökta utställningar. Skicka in ansökningsformuläret senast 1 augusti ansökningsåret (2024).

Allmänt

Samtliga arrangörer av utställningar skall ha minst en, gärna flera utställningsarrangörsutbildade funktionärer. Uppgift lämnas på avsedd plats på blanketterna – lokalklubbar – distrikt och rasklubbar.

Ansökningsformulär

Tervueren på utställning

Belgisk vallhund/tervueren

I detta formulär ska rasklubbar och distrikt fylla i sina ansökningar om officiella utställningar.

Ansök om utställningar här.

Ansökan om ändringar i utställningskalendern

Arbetet med utställningsplanering är ett omfattande arbete och kräver god framförhållning. Från och med 2023 har SKK skärpt reglerna kring ändringar av en redan godkänd utställning. Det är därför av största vikt att ni planerar era kommande arrangemang noggrant.

Ändring av plats till annan del av landet kommer inte godkännas.

Ändring av både plats och datum kommer inte godkännas.

Australian shepherd

Australian shepherd

För att ansöka om ändring fyll i formuläret. Tänk på att det endast är rasklubbar och distrikt som kan ansöka om ändringar. Lokalklubbar måste gå via sina distrikt för att ansöka om ändring.

Ansök om ändring i utställningskalendern här.

Checklista för utställningsrapportering

Det finns två sätt att rapportera in utställningsresultat, via webben eller manuellt. Manuell rapportering är dyrare för klubben och vill man webbregistrera resultaten kan man kontakta SKK:s tävlingsavdelning för att få en inloggningskod.

Nedan följer två checklistor beroende på om man rapporterar manuellt eller via webbreg.

Rapportering via webbregistrering

Stambokföringsavgift 50 kronor per resultat 

Dokumentation som ska skickas till Brukshundklubben

Bestyrelserapporten skickas till Brukshundklubbens förbundskansli för dokumentering av utställningar arrangerade av våra distrikt, lokalklubbar och rasklubbar. I de fall det finns anmärkning så vidarebefordras detta dokument till SKK.

Dokumentation som skickas till rasklubbar

Kritiklappar skickas antingen till rasklubbarna direkt eller till Brukshundklubbens kansli, som förmedlar dem vidare till respektive rasklubb.

Dokumentation som skickas till Kennelklubben

BSI-rapport skickas till SKK:s kansli som sammanställer och skickar till berörda rasklubbar januari-februari året därpå.

Dokumentation som arkiveras av arrangör

  • Resultatlistor arkiveras av arrangerande klubb i 2 år

  • Kopia av kritiklapp arkiveras av arrangerande klubb i 2 år.

Manuell rapportering

Stambokföringsavgift 110 kronor per resultat 

Dokumentation som ska skickas till Brukshundklubben

  • Bestyrelserapporten skickas till Brukshundklubbens förbundskansli för dokumentering av utställningar arrangerade av våra distrikt, lokalklubbar och rasklubbar. I de fall det finns anmärkning så vidarebefordras detta dokument till SKK.

  • Resultatlistor i original skickas till Brukshundklubbens kansli.

  • Ifylld checklista samt eventuell kopia av utländsk hunds stamtavla om den inte finns i hundregistret, eventuellt kopia av WCC.

Dokumentation som skickas till rasklubbar

Kritiklappar skickas antingen till rasklubbarna direkt eller till Brukshundklubbens kansli, som förmedlar dem vidare till respektive rasklubb.

Dokumentation som skickas till Kennelklubben

BSI-rapport skickas till SKK:s kansli som sammanställer och skickar till berörda rasklubbar januari-februari året därpå.

Dokumentation som arkiveras av arrangör

  • Kopia av resultatlistor arkiveras av arrangerande klubb i 2 år

  • Kopia av kritiklapp arkiveras av arrangerande klubb i 2 år.

Mer information och blanketter hittar du på skk.se.

Checklista central utställningsrapportering