Hundens Vecka 2024

5 tillfällen5 tillfällen

Kramfors Brukshundklubb Kramfors Brukshundklubb

Doris Boman & Nina EdlundDoris Boman & Nina Edlund

Vad är Hundens Vecka egentligen?

Initiativet Hundens vecka startade 2016 utav Studiefrämjandet och antalet intresserade besökare har ökat år för år. Hundens vecka lockar både besökare som annars inte är på klubbarna och ”gamla” medlemmar och ledare som återvänder och blir aktiva igen. Vi ser också fler yngre intresserade.

Hundens vecka inträffar alltid vecka 37 i början av september och sker i samarbete med hundklubbar runt om i hela Sverige.

Studiefrämjandets vision med Hundens vecka är att alla hundägare ska ha ett aktivt liv med sin hund. Hundens vecka ska bidra till en bättre folkhälsa.

Hundens vecka sker i samarbete med Studiefrämjandets medlemsorganisationer Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben och alla deras föreningar/hundklubbar som väljer att delta.

Tanken med Hundens vecka är att hundklubbarna ska få möjlighet att visa sin verksamhet mot både egna medlemmar och blivande medlemmar.

Söndag 8 september

Vi startar upp Hundens vecka med att bjuda in alla våra medlemmar till en gratis föreläsning med Maria Brandel.

5 tips på hur du tar din träning till helt nya nivåer!
”Om du gör som du alltid gjort kommer resultatet att bli som det alltid blivit. Men vad kan man göra helt konkret då för att faktiskt göra sin träning ännu bättre? Hur kan man dubbla eller tredubbla hastigheter på den man ska lära hunden? Hur kan man i varje träningspass lära hunden allt den behöver kunna för att lyckas på träning.
Det ska vi gå igenom under denna föreläsning.
Här finns tips och idéer oavsett om du är rutinerad eller ny i hundsport och du kan använda tipsen oavsett vilken hundsport du tränar!”

Föreläsningen börjar 18:30 men kom gärna en stund innan så du hinner plocka på dig fika och surra ihop dig med andra hundintresserade!

Måndag 9 september

Bizzy söker av behållare.

Kom och träffa klubbens SM ekipage på klubben kl.18:00 som till helgen den 14-15 september tävlar Nose Work SM i Boden!
Anna & Maggie och Birgitta & Bizzy delar med sig av sina erfarenheter och bästa träningstips.

Klubben bjuder på hamburgare under denna kväll.

Så passa på att ta del av Elitens tips och trix samtidigt som du slipper laga middag!

OBS!
Vanligtvis har vi öppen träning på måndagar där vi börjar med skotträning. Du kan forfarande komma och träna din hund på planen under denna kväll men det kommer inte ske någon skotträning denna måndag!

Tisdag 10 september

Är du nyfiken på Agility? Då är detta dagen för dig!
På tisdagen mellan 18:30-20:00 håller våra instruktörer agilitykurs på klubben.

Tyvärr finns det ingen möjlighet att delta med hund under denna kväll då kursen är fullsatt. Våra agilityinstruktörer kommer att återkomma med ett prova på tillfälle under våren 2025.

Fika, kaffe, te, dricka kommer finnas uppdukat i klubbstugan!

Välkomna!

Onsdag 11 september

Pomeranien blir bedömd på utställningsbordet.

Känner du att du och din hund skulle behöva bli lite varm i kläderna inför kommande utställningar? Då passar onsdagens program bra för er!
Utställningssektorn kommer under onsdagen att hålla i ringträning på klubbens plan från kl.18:30. Passa på att ställa dom där frågorna du gått och funderat på, under tiden ni tränar!

Fika, kaffe, te, dricka kommer finnas uppdukat i klubbstugan!

Torsdag 12 september

På torsdagen så börjar vi kvällen kl.18:30 med att ta en kortare hundprommenad tillsammans för att bland annat träna på hundmöten. Efter det så samlas vi i klubbstugan där vi berättar mer om Kramfors Brukshundklubb samt delar med oss av allmän information som är bra att veta som hundägare.

Under kvällen så bjuder vi på varmkorv.
Varmt välkommen till denna kväll!
Oavsett om du är medlem i klubben eller inte.

Logotyp Studiefrämjandet

Bildtext: Kramfors Brukshundklubb i samarbete med Studiefrämjandet