Hoopersträning

Hoopers - grundkurs steg 1

Är du nyfiken på Hoopers, den roliga och utmanande hundsporten?

26 jun 202426 jun 2024

Falu BrukshundklubbFalu Brukshundklubb

Hoopers - grundkurs steg 1

Hoopers är en ung hundsport som kommer från USA och nu sprids i många länder, även Sverige, och som passar de flesta hundar och förare. Det går ut på att du som förare med hjälp av både verbala signaler och kroppsspråk ska dirigera din hund genom en bana med Hoopers (bågar), korta tunnlar, staket och tunnor. Det är en rolig sport som liknar agility, men är mer fysiskt skonsam då det varken finns skarpa svängar eller hopp i Hoopers.

Liten hund tränar Hoopers

Du och din hund kommer att få lära er de hinder som ingår och steg för steg träna upp ert samarbete så att ni kan kedja ihop hindren i kortare banor. Meningen är att hunden, utifrån dina signaler från en given plats (dirigeringsområde) på planen, på egen hand ta sig fram genom banan från start till mål. A och O är samarbete och lyhördhet - och att ni har kul tillsammans!

Vem kan delta?
Hunden: passar de flesta hundar, valp/unghund som senior. Önskvärt är förkunskaper motsvarande valpkurs/unghundskurs så att hunden kan träna lös utan koppel. Vi håller förstås avstånd och sprider ut oss stationsvis på planen.
Föraren: passar alla, ung som gammal, men räkna med att träning även mellan träffarna ger färdighet

Bra att veta

För att få delta behöver du vara medlem Falu BK. Samt hunden vaccinerad enligt gällande regler.

Mer om medlemskapet kan du läsa här: Medlem i Falu BK

Ny medlem klickar därefter på knappen "Bli medlem"
Är du redan medlem i en klubb inom Svenska Brukshundklubben loggar du först in och går därefter till Medlemskap - Bli medlem i vänster menyn.
Vid funderingar kring medlemskap går det bra att mejla till: medlemskap@falubk.org

Anmälan/betalning:
Anmälan sker endast här på Studiefrämjandets hemsida. Kallelsen samt faktura för kursen mailas ut före kursen startar. (Kolla även skräpposten)
Betalning av kursavgift görs direkt till Studiefrämjandet via faktura.

Avanmälan:
I samband med att kallelse/faktura går ut har du rätt att avanmäla dig, OBSERVERA att detta måste göras via Studiefrämjandet, men tänk på att avanmäla dig i tid.
Vi har ofta reserver på våra kurser och kan inte du gå finns det oftast någon annan som gärna tar din plats.

Välkommen med din anmälan!