Helene Öberg avgår som generalsekreterare för Svenska Brukshundklubben

01 aug 202401 aug 2024

Svenska Brukshundklubbens generalsekreterare Helene Öberg har blivit erbjuden en tjänst utanför förbundet och har bestämt sig för att tacka ja till detta erbjudande.

- Förbundsstyrelsen tycker givetvis att det är tråkigt att Helene väljer att lämna oss, men vi har givetvis förståelse för att hon inte kan tacka nej till det fina erbjudande hon har fått, säger förbundsstyrelsens ordförande Christer Erixon. Helene har påbörjat ett gediget arbete för att få rätsida på förbundets ekonomiska situation och har även arbetat för att svårigheterna med våra IT-system ska lösas så snart som möjligt. Vi har dock hittat en lösning som innebär att Peter Rimsby återigen träder in som förbundets generalsekreterare, dock på lite längre sikt än förra gången, vilket ger oss god tid för att rekrytera en ny generalsekreterare. Fokus är dock att Peter nu kommer in för att skapa en stabil grund för kansliets personal och för förbundet totalt.

- Mitt fokus har varit att vidta de åtgärder som krävs för att få en ekonomi i balans, att strukturera upp arbetet med SBK Tävling för att så fort det går få upp ett fungerande tävlingssystem och en mer transparent kommunikation till medlemmarna, säger Helene Öberg, och fortsätter: - Jag är stolt över vad kansliet åstadkommit på så kort tid under min ledning, men under sommaren har jag fått ett erbjudande om ett uppdrag som var svårt att tacka nej till. Jag är glad över att kunna lämna över till Peter som har en god kunskap om organisationen och har ett stort förtroende hos styrelsen och hos kansliets personal. Peter kommer med sitt ledarskap att kunna stabilisera verksamheten och hjälpa Brukshundklubben att gå stärkta ur den rådande krisen.

- Jag är givetvis hedrad över att återigen få frågan om att axla manteln som förbundets generalsekreterare, säger Peter Rimsby. Svenska Brukshundklubben har alltid legat mig varmt om hjärtat, men även om jag valde att lämna tjänsten år 2015 har jag saknat förbundet och alla härliga människor på kansliet och våra medlemmar ute i landet. Jag hoppas nu att vi kan få lite arbetsro och fokusera på våra viktigaste frågor, nämligen att få en fungerande IT-verksamhet och en ekonomi i balans, avslutar Peter Rimsby

Helene Öbergs arbetar sin sista dag den 31 augusti, och Peter Rimsby tillträder därmed tjänsten från den 1 september.