Studjeframjandet 5941 Liggande Bild

Hundens vecka

I samarbete med Studiefrämjandet välkomnar vi dig till hundens vecka som är alltid vecka 37 (9-15 september) varje år.  Sundsvalls Brukshundklubb har varit med och anordnat hundens vecka tillsammans med Studiefrämjandet sedan den startade 2016. I år är inget undantag och här nedan kommer listan på ämnen som du är varmt välkommen till.

!!Ingen föranmälan krävs, men anmäl gärna ditt intresse på respektive event!!

Måndag 9 september

Tävlingslydad (info och prova-på)

Tisdag 10 september

SBK Specialsök (info och prova-på)
Specialsök är ett samlingsbegrepp för hundens arbete att söka efter och markera olika dofter. Det kan vara allt ifrån narkotika och sprängmedel till vägglöss, kantarell eller något annat. Att aktivera sin hund med specialsök gör att din hunden får använda sina naturliga sinnen för att lösa olika problem. Specialsök med röd kong är en ny sport inom Svenska Brukshundklubben och det är ett samlingsbegrepp för hundens arbete att söka efter och markera olika dofter. I specialsök används träningsämnet (etikett) röd kong eftersom att i Sverige används det av många tjänstehundförare, bl.a. inom Försvarsmakten.

Ansvarig: Marie Wiklund & Kristina Sjödin
Datum: 10/9
Tid: 18:00 – 19:30
Kostnad: Gratis
Plats: Sundsvalls Brukshundklubb

Onsdag 11 september

Torsdag 12 september

Fredag 13 september

Lördag 14 september

Söndag 15 september

Rallylydnad (Info och prova-på)

Varmt välkommen att delta på information och prova-på inom Rallylydnad - Nybörjarklass.

Vi kommer också att erbjuda er som inte är ny inom sporten att få träna på färdigbyggda banor.

Rallylydnad är en av Svenska Brukshundklubbens tävlingsgrenar. Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. Rally i namnet betyder inte att det ska gå fort utan att hunden “kör” en bana enligt “kartläsarens”, förarens, anvisningar. Anvisningarna finns på skyltar med ca 3–5 meters avstånd som både visar vägen och vad som ska genomföras.

Banorna ser olika ut varje gång. Alla hundar och raser kan träna! Rallylydnad fungerar bra såväl för riktigt stora hundar som för riktigt små. Även äldre hundar passar att tränas, många hundar som är “pensionerade” i andra grenar övergår till rallylydnad när de kommit upp i åren. Rallylydnadsträning förbättrar samarbetet och glädjen och passar tillsammans med många andra grenar.

Ansvarig: Anna Astergren, Jennie Lindqvist & Cecilia Bergman
Datum: 15/9