Med stöd från Allmänna Arvsfonden

Hundhallsbygget startar!

15 jan 202415 jan 2024

Visby BrukshundklubbVisby Brukshundklubb

Nu startar äntligen bygget av hundhallen i Roma vid Gotland Grönt Centrum!

Efter många års förberedelse är nu alla bitar på plats så att byggarbetet kan börja. Det handlar om en ombyggnation av ett grishus till hundsporthall. Det är Visby Brukshundklubb som har beviljats lokalbidrag från Allmänna Arvsfonden för projektet och det sker i nära samarbete med Gotland Grönt Centrum som står för regin och också en del av finansieringen.

Hundhallen

Detta kommer att bli öns största hundhall med en golvyta av 65 x 15 meter, med möjlighet att dela upp utrymmet i tre mindre hallar med hjälp av skjutväggar. Golvet blir belagt med sviktande underlag samt konstgräs och utrymmet blir handikappanpassat.

Syftet med projektet är att skapa förutsättningar för framför allt hundträning, men även paraidrottens bocciaträning året runt.

Anläggningen kommer att användas av öns hundsportklubbar, utbildningen vid Gotland Grönt Centrum, paraidrottsföreningar och andra ideella organisationer på Gotland. Utöver det kommer hallen också vara tillgänglig att hyra för egen träning, samt för intresserade privata aktörer inom området.

Att kunna bedriva verksamheten även vintertid ses som en förutsättning för att kunna utöka och utveckla verksamheten för barn, ungdomar och personer med funktionsvariation.

När blir det klart?

Till hösten 2024 räknar vi med att hallen ska vara färdig för användning och uthyrning!