Aussie på väg över A-hinder i agilityn
Logotyp Visby BK Blågul trsp

SBK Gotlandsdistriktet

Agilitysektorn

Visby Brukshundklubb

05 okt 202305 okt 2023

Visby BrukshundklubbVisby Brukshundklubb

Agilitysporten är kanske en av de mest fartfyllda hundsporterna och passar alla som vill göra något kul med sin hund. När den är som bäst är det också en uppvisning i avancerat samarbete mellan hund och förare. Det kan gå väldigt fort mellan hopphinder, tunnlar och gungbrädor.

Agilitysektorn i Visby BK

Trots att Agility inte ligger centralt under SBK, utan tillhör Svenska Agilityklubben, så har Visby BK sedan många år en tradition av agilityverksamhet inom klubben och en egen sektor.

Det finns möjlighet att träna agility på klubben och också att delta i de aktiviteter som sektorn anordnar.

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer om sektorns verksamhet, eller kanske vill vara med och arbeta i sektorn;
Kontakta gärna sektoransvariga!

• Anna Jacobsson anna_m_jacobsson [a] hotmail.com
  • Anneli Lien annelikotten [a] gmail.com

Sektorn har även en egen Facebook-grupp Visby BK Agility

Om agility

Agility visades för första gången 1978 på den erkända engelska utställningen Crufts som pausunderhållning. Man ska tillsammans med sin hund ta sig igenom en hinderbana med ca 20 – 25 hinder och det gäller att ta hindren i rätt ordning, på rätt sätt och på snabbast tid. Sporten upplevs som fartfylld och passar alla som vill göra något kul med sin hund. När den är som bäst är det också en uppvisning i avancerat samarbete mellan hund och förare. Det kan gå väldigt fort mellan hopphinder, tunnlar och gungbrädor.

Hundsporten kom till Sverige i början av 80-talet och det var Marie Hansson som var drivande. Idag är det en mycket populär och officiell tävlingsform med svenska mästerskap och landslag.

Lite rolig inspiration?

Här nedan en film som visar hur fartfylld och rolig denna sport kan vara.

Låt dig inspireras, se och njut!