Blommor på en äng

Sundsvalls Brukshundklubb

01 mar 202401 mar 2024

Sundsvalls BrukshundklubbSundsvalls Brukshundklubb

Uppskattade funktionärer eller representanter kan nomineras till Svenska Brukshundklubbens förtjänsttecken i brons, silver och guld.

Det bör vara 5 år mellan utdelning av olika valörer per person. Svenska Brukshundklubbens förtjänsttecken instiftades 1972 och är ett runt tecken som är 24 mm i diameter. Framsidan upptas av Brukshundklubben emblem, omgivet av en eklövskrans.

Förtjänsttecken kan tilldelas

Funktionär eller annan person som på ett förtjänstfullt sätt medverkat till att Brukshundklubbens verksamhet gagnats.

Representant från samverkande organisation eller myndighet inom eller utom landet.

I vår klubb finns dokumentation från 1953 då märket hette "Hedersjetong". Utmärkelsen kan bara utdelas en gång per valör oavsett klubbtillhörighet. Ansökan sker senast 15 december till Distriktet som skickar ansökan vidare till Svenska Brukshundklubben 15 januari.

Förtjänsttecken delas ut på årsmötet. Nedan presenteras de senaste pristagarna med tillhörande nomineringar. Under respektive år visas det år som pristagarens förtjänsttecken symboliserar.

Nominering

Lars Norberg - Brons