Abstrakt bild med prickar rosa och blå
SBK logo Sundsvalls BK

SBK Mellannorrlands Distrikt

Hedersmedlem

Sundsvalls Brukshundklubb

17 nov 202317 nov 2023

Sundsvalls BrukshundklubbSundsvalls Brukshundklubb

Den som får utmärkelsen hedersmedlem är en person som på ett förtjänstfullt sätt har främjat klubbens syften kan utses till hedersmedlem. Medlemskapet är jämställt med ordinarie medlemskap och är en vördnadsfull titel.

Sundsvalls Brukshundklubb har många utmärkelser att dela ut, som hedersmärket, Svenska Brukshundklubbens förtjänsttecken i tre valörer och Granaten/Grötfatet. Men det finns ytterligare en utmärkelse och det är en som är få förunnat att få. Här krävs en väldigt speciell insatts av den personen såväl över tid som i sak. Det handlar om titeln Hedersmedelm.

Hedersmedlem 2021

Kjell Söderlund

Kjell är en medlem som med sin kunskap har gjort mycket för klubben. Med sin kunskap och vänlighet har han hjälpt många hundägare. Kjell har varit medlem i klubben sedan slutet av 60-talet.

Instruktör, lärare i hundtjänst. Under många år aktiv i tävlingssektorn och även utbildningssektorn. Kjell var en mycket inspirerande instruktör, åkte gärna med som stöd när en hel kurs anmälde sin första appelltävling.

Det är många hundar som Kjell tävlat med. Akita, Cirro, Etter och Mini är några. Etter som var en son till Akita var en av Sundsvalls första skyddshundar.  Än idag är det medlemmar som anlitar Kjell för hjälp.

Hedersmedlem 2017

Anja Abrahamsson

Anja är en godhjärtad själ med egen klocka, ordningsam och noggrann och med en vilja att bevara traditioner. Alltid glad och tillmötesgående, våra nya medlemmars dröm. Hon är en trogen vän som skall tas för den hon är, ingen är Anja lik.

Anja är också en människa med stort rättspatos och ett speciellt hjärta för hunden och hundens bästa som visar sig i bl.a. ”Anjas Pensionärer” Vocke, Etter, Elka, Geisha, Yoxa, Arga…raden kan bara bli längre.

Anja har sedan början av 70-talet varit SBK verksamheter trogen, så att vara engagerad är inget problem för Anja. ledamot i Studiefrämjandet och Kennelklubben två av SBK`s närstående organisationer. Utbildad lärare i Hundtjänst, aktiv i utbildningssektorn, ringsekreterare, tävlingssekreterare, valberedningar och säkert många mer uppdrag under många, många, många år.

Att administrera är Anjas grej, ordna, sortera, sätta in i pärmar har hon gjort åt allt och alla i alla tider, numer som ansvarig för expeditionen.

Anja var under många år klubbens hängivne ungdomsledare, en post vi saknar Anja på och önskar tillbaks, kanske i någon annans skepnad med Anja som mentor. Den insatsen Anja gjorde visar sig fortfarande idag i många engagerade medelålders ”brukshundare”, heders till vår nya hedersmedlem.

Hedersmedlem 2009

Solveig Eriksson