Hund hoppar över agilityhinder

Mullsjö Brukshundklubb

16 jan 202416 jan 2024

Mullsjö BrukshundklubbMullsjö Brukshundklubb

Agilitysektorn är ett glatt gäng som gillar att träna agility och brinner för Mullsjö BK. Vi jobbar för att agility ska få härlig comeback i Mullsjö och vi vill kunna inspirera flera att våga testa på agility och börja träna tillsammans med oss.

Vad är då agility? jo det är en hundsport som handlar om att du och din hund ska ha ett tätt samarbete och springa/ ta er igenom en hinderbana tillsammans. En av de roligare delarna med denna sport är att alla kan vara med! Det är oxå roligt att du kan vara med i tävlingar ganska tidigt, då Blåbärsrtävlingar enbart innefattar hopp hinder och tunnel plus att tävlingsbanan ofta är inhägnad.

Ekipage tränar agility

Bildtext:

Vilken sitter i sektorn?

Metthe Hinriksson: med hunden Otto, blandras (rescue från Spanien) Bästa/roligaste hundminnet: Bästa minnet är när man får träffa sin hund för första gången, glädjen att få skapa ny relation och nya minnen tillsammans. Hur länge har du haft hund: uppvuxen med hund i familjen. Lånade andras hundar att träna med innan jag skaffade min första riktiga hund vid 16 års ålder. Vad du gillar att träna: Jag varierar aktiviteter som Otto tycker om. T.ex. löpträning, simning, agility, trix, nosework mm. Varför är du med i Mullsjö BK: Är med för att kunna gå kurser tillsammans med min hund. Ditt bästa hund tips: Ha skoj tillsammans. Ta de små tillfällena i vardagen till att göra roliga saker med din hund. T.ex godisträd på hundpromenaden, balansövningar inne/ute mm.

Angelika Blom: med hunden Blues, en storpudel som föddes 2021. Mitt bästa hund minne är när jag fick åka och träffa Blues och alla hans kullsyskon, glädjen av att äntligen få min första egna hund var enorm.  Är uppvuxen med hundar och även när jag inte haft en egen så har jag haft hundar runt mig. Jag och Blues älskar att träna agility, då det både är huvud, muskler och hjärna inblandat, men vi testar gärna på annat oxå, allt från godissök hemma i huset till sök och vardagslydnad. Mitt bästa hundtips är att, ha kul tillimmas och våga testa nya saker, och låt träningen ta tid.

Carin Bender Falk: Stort hundintresse o gillar att göra saker tillsammans med mina hundar, såsom aktiviteter i skogen av olika slag mm. Jag är lycklig ägare till två underbara o roliga Labradoodlar Alexander o Hennessee

Heléne Arvidsson: Har två rescuehundar från Spanien. Perla : Älskar allt och alla !!! Hon gillar att springa fort, har enorm energi. Vi cycklar, vandrar, åker 4- hjuling och simmar. På vintern är det skidor som gäller eller dra pulka. Golfo: Trivs bäst bara han får vara med. Han får göra lite som han känner (med ålderns rätt) men hänger med på det mesta. Är "nygammal" medlem i MBK, har alltid haft brukshundar sedan 80 talet och "lekt" både spår, lydnad, sök och rapport samt ställt ut, men fokus har det varit FM tjänstehund som gällt. Bästa hundminnet är när en av mina hundar hittat en bortsprungen liten valp som hon kom hem med. Vi gillar att träna allt som hunden gillar, har behov av. Med Perla som älskar att springa, har vi nyligen börjat med agility. Tips: Njut av att vara hundägare!