Lydnadsträning

17 mar 202317 mar 2023

Sävsjö BrukshundklubbSävsjö Brukshundklubb

Lydnadstävlingar

Lydnad är den tävlingsform där klubben ordnar flest tävlingar, tre om året, och flest medlemmar tävlar.

Det finns fyra olika klasser: Startklass, Klass 1 2 och 3. När hunden fått ett visst antal poäng i en klass som ger förstapris får den rätt att tävla nästa. Det går att fortsätta tävla i samma klass tills hunden fått tre förstapriser i klassen. Då kan den få lydnadspris och titeln LP i klassen.

Momenten är enklast i startklassen, där hunden får dela från att den är tio månader. I lydnad kan du tävla med en oregistrerad hund (blandras) men tänk på att du måste ha tävlingslicens.

Lydnad kan du träna tillsammans med andra, exempelvis vid den fria träningen på måndagskvällar. Där kan du också få kontakt med andra som vill träna på egen hand i mindre grupper.

Lydnadstävlingar på Sävsjö BK 2023
sbktavling.se