Matte gör en hjärta med händerna runt hundens nos
Vällingby BK

SBK Stockholmsdistrikt

Trivselregler

Vällingby Brukshundklubb

Välkommen till vår gemensamma klubb!

Vällingby Brukshundklubb är en ideell förening som drivs genom att vi medlemmar hjälps åt med allt från att ta hand om klubbstugan till vara funktionärer på våra tävlingar. Ju fler vi är, ju lättare och roligare har vi det!

Så här skapar vi god klubbstämning

• Alla hundar, oavsett ras, och alla hundägare är välkomna till klubben.
  • Vi peppar varandra och har ett trevligt bemötande. Det ska vara kul att komma och träna eller tävla hos oss, både för våra medlemmar och för våra gäster.
  • Vi tar extra hand om nya medlemmar så de trivs hos oss. Ser någon lite bortkommen ut, säg hej och berätta om hur det funkar här hos oss.

Våra träningsplaner

• Klubbområdet är till för VBKs medlemmar. Vi står gemensamt för hyra, skötsel och underhåll.
  • Appellplanerna är till för träning – rastning, lek och lösa hundar hittar vi andra ställen för.
  • Vi delar med oss av utrymmet på planerna så att alla får plats att träna. Prata med varandra så brukar det lösa sig bra.
  • När det är kurs eller tävling på klubben har dessa företräde till planer och stuga. Tänk på att skotträning kan förekomma.
  • När du lånar redskap och material, så som rallyskyltar och agilityhinder ska allt ställas tillbaka på sin plats.
  • Om vi tränar med lös hund har vi den under kontroll. Det är hundföraren som är ansvarig om något händer!
  • Löptikar är välkomna att träna på samtliga planer.
  • Visa hänsyn när du tränar. Tänkt till vid användning av ljudliga pipleksaker eller hur nära du rör dig andra ekipage.

Vår klubbstuga

• Välkommen att nyttja vår klubbstuga för fika, betalning sker via swish.
  • Hundar är välkomna i stugan och ska vara kopplade eller i bur. Vid tävlingar vistas endast funktionärernas hundar i stugan.
  • Löptikar är välkomna i stugan med tikskydd.
  • Om du fikar, kom ihåg att lämna stugan i det skick du vill finna den – städa efter dig och ställ i ordning bord och bänkar.

Omgivningar och parkering

• Plocka upp efter din hund! Soptunnor finns på parkeringen.
  • Vi har inga lösa hundar på parkeringen. Använd koppel när du lastar i och ur din hund.
  • Alla tycker inte om att hälsa. Vi släpper inte fram våra hundar att hälsa på andra hundar eller människor utan att fråga.
  • Om vi lämnar hunden i bilen ser vi till att den har tillräcklig ventilation och vatten och att larmet är avstängt.
  • Kör sakta och försiktigt på vägen. Det är gott om hundar, människor och vilt.