Hund håller en pokal

Vällingby Brukshundklubb

18 okt 202318 okt 2023

Vällingby BrukshundklubbVällingby Brukshundklubb

Vid årsmötet delas vandringspriser och VBK-jaktens medaljer ut till klubbens framstående tävlingsekipage. Vandringspriser och VBK-jakten finns inom flera av våra hundsporter och du måste själv rapportera in dina resultat till VBK-jakten och ansöka om vandringspris.

VBK-jakten

VBK-jakten är en klubbintern tävling för de ekipage som tävlar för VBK på officiella tävlingar i någon av grenarna:

• bruks
  • tävlingslydnad
  • rallylydnad
  • nosework
  • agility

Jakten går till så att man samlar poäng genom att delta i officiella tävlingar och rapportera sina resultat till VBK. Både antalet tävlingar och resultaten har betydelse för vem som blir jaktens vinnare. VBK-jakten pågår från 1 januari tom 31 december och prisutdelning sker på årsmötet.

Rapportering av resultat för VBK-jakten

För VBK-jakten i bruks, lydnad, rallylydnad och agility, rapporteras resultat till Tävlingssektorn via mail eller genom att fylla i pärm i klubbstugan. Ange förutom ditt och hundens namn, följande för varje tävlingsresultat:

• Tävlingsgren och klass
  • Datum och arrangerande klubb
  • Poäng och resultat (tex uppflyttning, cert)

För VBK-jakten i nosework, rapporteras resultat via mail till Sektorn för nosework och specialsök. Ange förutom ditt och hundens namn, följande för varje tävlingsresultat:

• Tävlingsform (TSM/TEM) och klass
  • Datum och arrangerande klubb
  • Poäng

Resultat ska vara sektorerna tillhanda senast 7 januari.

Våra vandringspriser

Vandringpriser bruks

Ormens vandringspris till bästa hund i appellklass

Tilldelas den ekipage som har högsta poäng över uppflyttningspoäng i en officiell tävling. Vid lika medelbetyg vinner det ekipage som har högst poäng i huvudmomentet. Vid fortsatt lika poäng vinner det ekipage som har högst betyg i nästkommande moment. Ordningsföljden följer regelboken.

Gusses vandringspris till bästa spårhund

Tilldelas det ekipage som har högsta medelbetyg i en officiell tävling i elitklass, högre klass eller lägre klass. Dock gäller att cert-poäng eller uppflyttning räknas högre än godkänt resultat även om det godkända ekipaget har högre medelbetyg. Vid lika medelbetyg vinner det ekipage som har högst poäng i huvudmomentet. Vid fortsatt lika poäng vinner det ekipage som har högst betyg i nästkommande moment. Ordningsföljden följer regelboken.

Blitz vandringspris till bästa sökhund

Gräshedens vandringspris till bästa rapporthund

Tilldelas det ekipage som har högsta medelbetyg vid två officiella tävlingar i elitklass, högre klass eller lägre klass. Dock gäller att cert-poäng eller uppflyttning räknas högre än godkänt resultat även om det godkända ekipaget har högre medelbetyg. Vid lika medelbetyg vinner det ekipage som har högst poäng i huvudmomentet. Vid fortsatt lika poäng vinner det ekipage som har högst betyg i nästkommande moment. Ordningsföljden följer regelboken.

Vandringspriser lydnad

Stjärnans vandringspris till bästa lydnadshund i startklass

Tilldelas det ekipage som har högsta poäng i en officiell tävling i startklass. Vid lika poäng vinner den hund som har högst poäng i första momentet. Vid fortsatt lika poäng vinner det ekipage som har högst betyg i nästkommande moment. Ordningsföljden följer regelboken.

Stenens vandringspris till bästa lydnadshund

Tilldelas det ekipage som har högsta poäng i en officiell tävling i lydnadsklass 1, 2 eller 3. Vid lika poäng vinner den hund som tävlat i klass 3, därefter klass 2. Vid fortsatt lika poäng vinner den hund som har högst poäng i första momentet. Vid fortsatt lika poäng vinner det ekipage som har högst betyg i nästkommande moment. Ordningsföljden följer regelboken.

Vandringspris nosework

Noseworksektionens pris till bästa nybörjarhund

Tilldelas det ekipage med de tre bästa officiella tävlingsresultat i NW 1 och/eller NW 2.

Ansök om vandringspris

Ansökan om vandringpriser i lydnad och bruks sker via mail till Tävlingssektorn. Ange

• vilket vandringspris du ansöker om
  • ditt och hundens namn
  • vilket resultat du söker priset med (klass, poäng, datum, arrangerande klubb)

Ansökan om vandringpris i nosework sker via mail till Sektorn för nosework och specialsök. Ange

• ditt och hundens namn
  • ditt medlemsnummer
  • vilket resultat du söker priset med (klass, tävlingsform (TSM/TEM), poäng, datum, arrangerande klubb)

Ansökan ska vara sektorerna tillhanda senast 7 januari.