SBK logo Svenska Bouvierklubben

Svenska BouvierklubbenSvenska Bouvierklubben

Svenska Bouvierklubbens årliga rasspecial

Bouvierspecialen 2023

Bouvierspecialen 2023 genomfördes den 3 juni på Nora Brukshundklubb med Hans Almgren som domare.

Det var 15 deltagande hundar, vilket var mycket trevligt.

De två bästa hundarna för dagen var:

BIR blev SE JV-22 SE V-22 CLIFF OF SJO-WHO-SJI-BIB

BIM blev DK UCH NO UCH SE V-22 NORD JV-19 A'MESSAGE JIVA ONRUSH

Vi tackar alla som var med och gratulerar till många fina kritiker.

Syftet med utställningar

Hundutställningar är den enskilt största aktiviteten och mest omfattande verksamheten inom SKK:s organisation.
Grundsyftet med en hunduställning är avelsutvärdering, det vill säga att bedöma resultatet av aveln ur ett exteriört perspektiv och det är viktigt att komma ihåg. På utställningen så bedömer exteriördomaren hur väl hundarna överensstämmer med rasstandarden. De kvalitetspris som delas ut till hundarna tillsammans med den skrivna kritiken ger ett kvitto på hur exteriördomaren bedömer hundens överensstämmelse med rasstandarden vid det utställningstillfället. Priset och kritiklappen ger sedan uppfödaren en vägledning för det fortsatta avelsarbetet.

En ska dock komma ihåg att utställning också är viktigt ur det sociala perspektivet då en kan träffa likasinnade och ha trevligt.
Såklart har utställningar också ett inslag av tävling då en som utställare vill ha fina bedömningar och helst i slutet av dagen stå som vinnare.