SBK logo Svenska Bouvierklubben

Svenska Brukshundklubben

Esmeraldas hederspris

Endast officiella bruks- och lydnadsprov räknas. Grundpoängen får tillgodoräknas varje hund som gjort minst 50 poäng på tävlingsdelen. Poängen här består av grundpoäng som följer hunden hela livet, plus årets tävlingspoäng. Högsta poängantal vinner. Priset får ej erövras med hjälp av endast grundpoäng, utan minst 50 tävlingspoäng/år. Detta gäller ej de år grundpoäng eller del av grundpoäng erövrats. Hund som före startåret för tävling har meriter för grundpoäng får räkna dessa.

Poäng räknas per ekipage, har en förare flera hundar eller en hund flera förare, får flera resultatsammanställningar skickas in.

Priserna till Årets nybörjarhund och Esmeraldas Hederspris är skänkta av Viveka Andersson att utdelas av styrelsen årligen. Priserna består av glödritade trätavlor och till varje hör ett album. I albumet ska pristagarna sätta foto, namn på förare och hund, hundens härstamning och resultat/poäng. Priserna skall vandra tills en förare vunnit 3 gånger med olika hundar. Det finns inget hinder för samma ekipage att vinna Esmeraldas Hederspris flera gånger. Föraren skickar själv in en poängsammanställning, tävling för tävling, och en kopia på tävlingsboken.

Grundpoäng Esmeraldas hederspris:
MH beskrivning 10 poäng