SBK logo Svenska Bouvierklubben

Trimma din hund

18 sep 202218 sep 2022

Svenska BouvierklubbenSvenska Bouvierklubben

En Bouvier ska inte se för ”fin” ut, den är ursprungligen en  boskapsvallare och vakthund. Bada hunden endast när det verkligen  behövs, många gånger räcker det att skölja ur pälsen med bara vatten.

Trimschema

Börja med att kamma  och borsta igenom pälsen, se till att du kommer ner i botten. Använd en kraftig stålkam med glesa pinnar till grovjobbet, en kam med tätare  pinnar för att bli av med alla tovor och en ullkniv för att dra/trimma  ur mjuk päls. Vänta dock inte med kamning/borstning av din hund tills  det blir en massa tovor det sliter i onödan på pälsen, tar en massa tid och resultatet blir ofta en tunn och livlös päls, nej gör det till en vana att kamma igenom och undersöka din hund minst en gång i veckan.

Pälsen  skall inte vara mjuk utan något sträv och krispig, för mycket ull gör  pälsen mjuk och många gånger svårskött. Däremot får man inte ta bort all ull för då förlorar pälsen sin förmåga att hålla hunden torr. Genom att  hålla efter pälsen får också hunden det karakteristiska utseende, som i  standarden anges som något rufsigt.

Pälsen får ofta bättre  kvalité genom trimning istället för att klippa, men det är ett hårt  arbete att trimma en så stor hund.  När du trimmar och klipper använd  fingrar, ullkniv, vanlig frisörsax, effileringssax och en liten sax med  rundade toppar till ögonbryn och tassar. Klipp också mellan  trampdynorna, speciellt viktigt vintertid. Klipp alltid rent runt  analöppningen annars fastnar det avföring där.

Det är både billigt och roligt att lära sig att trimma sin bouvier själv. Det är vårt tips, lär dig göra det själv, misslyckas du de första gångerna så  vet du snart att pälsen den växer snabbt! Så det är bara att prova igen.

1. Mycket  kortklippt, också längs öronkanterna.
  2. Hjässan skall vara  kortklippt och flat.
  3. Korta av ögonbrynen snett utifrån och in  så att ögonen blir synliga.
  4. Tunna ur ögonbrynen något längst  ut.
  5. Kinderna får inte se infallna ut under ögonen. Lämna  orört.
  6. Skägg och mustasch lämnas orört
  7. Ingen ”valk”  skall synas utan en mjuk övergång i punkt 31.
  8. Sidorna på  hjässan skall gå över mjukt i 7 och 31.
  9. Nacken skall ha en lätt  välvning med mjuk övergång mot skuldrorna.
  10. Rak rygg.
  11. Länden  klipps eventuellt något kortare.
  12. Klipp ”fram” svansen.
  13. Bakspegeln  klipps kort med mjuk övergång i 14.
  14. Hålls något längre än 13.
  15. Något  kortare klippt så att vinklarna framträder.
  16. Toppa eventuellt
  17. Klipp  så att tassen ser rund och fast ut.
  18. Lämna långt men toppa.
  19. Toppa  eventuellt.
  20. Flanken får ej se infallen ut.
  21. Buken  något uppdragen, Jämna till.
  22. Toppa och jämna till.
  23. Rak  linje mjuka övergångar från 31.
  24. Inga utstickande armbågar
  25. Lämna  bröstet djupt.
  26. Raka runda ben. Jämna och toppa.
  27. Runda  fasta tassar.
  28. Klipp lite kortare mellan frambenen så att  bröstet framträder.
  29. Toppa lätt och jämna till så att det blir  mjuka övergångar.
  30. Klipp kort under halsen. Mjuk övergång till  skägget 6.
  31. Jämna till så att det blir mjuka övergångar mellan  kinder och bog och mellan nacke och bringa.