Bild på border collie som utför momenten "Läggande under gång, gå runt"
Bild på border collie som utför momenten "Läggande under gång, gå runt"
Bild på border collie som utför momenten "Läggande under gång, gå runt"

Distriktens roll

05 jul 202205 jul 2022

Svenska BrukshundklubbenSvenska Brukshundklubben

Här finns information till funktionärer och förtroendevalda i Brukshundklubbens distrikt angående hanteringen av tävlingar i rallylydnad.

Utbildningar

Distrikten kan arrangera utbildningar för domare, skrivare och tävlingssekreterare i rallylydnad. Utbildningsplanerna finns på www.brukshundklubben.se

Domarutbildning

Utbildningar för domare kan bara arrangeras av SBK-distrikt eller av en lokalklubb inom SBK i samverkan med distriktet.

Skrivarutbildning

Utbildning för skrivare kan arrangeras av alla klubbar inom SKK-organisationen. SBK-distriktet får information från arrangerande klubb (gäller alla klubbar under SKK) och därefter kan antingen distriktet eller arrangören sända in excelfilen med alla deltagarnas uppgifter till förbundskansliet. Detta ska göras i god tid innan utbildningen startar. Excelfilen finns på www.brukshundklubben.se
Kostnaden för SBK Utbildning debiteras arrangören av utbildningen.

Utbildning till tävlingssekreterare

När det gäller utbildning för tävlingssekreterare så är alltid SBK-distriktet formell arrangör. Distriktet kan också vara praktisk arrangör eller lägga ut den uppgiften på klubb inom SKK-organisationen. Klubb anmäler behov av utbildning till SBK-distriktet och kan då också ange om man kan stå som praktisk arrangör. SBK-distriktet samordnar utbildningar och inbjuder klubbarna om det finns lediga platser. Distriktet ska skicka in en excelfil med alla deltagarnas uppgifter till förbundskansliet i god tid innan utbildningen startar. Excelfilen finns på www.brukshundklubben.se

Kostnaden för SBK Utbildning debiteras arrangören av utbildningen.

Kursledare utses av SBK-distriktet. Praktisk arrangör kan inkomma med önskemål.

Det praktiska slutprovet utformas av SBK distriktet och examinatorn i samråd. Examinator till det praktiska provet utses av SBK distriktet och ska vara auktoriserad tävlingssekreterare i rallylydnad. Det praktiska provet kan ske på gemensam plats eller på respektive klubb. Provet genomförs för hand på papper. En provvakt godkänd av SBK distriktet ska vara närvarande om inte examinatorn är det. Examinatorn intygar det godkända provet till distriktet på avsedd blankett.

Auktorisation av skrivare och tävlingssekreterare

I rallylydnad finns det tre funktionärer som ska vara auktoriserade på officiella tävlingar: domarna, skrivarna och tävlingssekreterarna.

Domarna auktoriseras från centralt håll. Skrivarna och tävlingssekreterarna ska auktoriseras av Svenska Brukshundklubbens distrikt.

Det innebär att distriktet ansvarar för att se till att aspiranten har uppnått det som krävs, enligt utbildningsplanen, för en auktorisation. Efter det att auktorisationen av nya funktionärer är gjord, bör dessa läggas till på en lista som finns tillgänglig för distriktets tävlingsarrangörer. Distriktet ska även själva lägga in skrivarna och tävlingssekreterarna som funktionärer i SBK Tävling.
Bevis ska sedan utfärdas av distriktet till de som genomfört och fått godkänt resultat på dessa utbildningar. Bevisen kan distrikten få från förbundskansliet.

Arkivering av den sökandes handlingar ska ske, av distriktet, under minst 2 år. Utbildningsplaner för skrivare och tävlingssekreterare finns på: www.brukshundklubben.se I dessa kan man bland annat läsa om vilka krav som ska vara uppfyllda för att få sin auktorisation.

När man genomgått utbildning till skrivare eller tävlingssekreterare ska särskild blankett insändas till det SBK-distrikt som man tillhör. Distriktet utfärdar därefter bevis enligt ovan.

Blanketterna för ansökan om auktorisation finns på www.brukshundklubben.se

Medlemmar i Svenska Kennelklubben och Sveriges Hundungdom som utbildar sig till skrivare och/eller tävlingssekreterare i rallylydnad auktoriseras även de av Svenska Brukshundklubbens distrikt.

Att lägga in funktionärerna i SBK Tävling

1. Logga in i SBK Tävling med er distriktsinloggning
2. Klicka på ”Administration” i övre högra hörnet
3. Klicka på ”Aktörer”
4. Klicka på ”Funktionärer” i undermenyn
5. Sök på funktionärens namn och se om den har andra auktorisationer.
6. Om du hittar funktionären (kontrollera mot personnummer) så klicka på ”Redigera” och bocka sedan i den nya auktorisationen, klicka sedan ”Uppdatera funktionär” längst ner.
7. Om du inte hittar funktionären, klicka på ”Lägg till funktionär” längst ner. Lägg därefter till alla uppgifter och klicka på ”Lägg till funktionär” längst ner.

Kontroll av tjänstgöringar

Distriktet är ansvariga för att kontrollera att auktoriserade tävlingssekreterare och skrivare tjänstgör i rätt omfattning. Arrangörer uppmanas att ange i SBK Tävling vilka som tjänstgjort hos dem som tävlingssekreterare och skrivare. Därför kan de allra flesta tjänstgöringar ses av distriktet i SBK Tävling. Om en skrivare tjänstgjort på inofficiell tävling med auktoriserad domare ska distriktet få en särskild blankett med detta intygat (finns på brukshundklubben.se)

Med anledning av Covid-19 har en dispens funnits för tjänstgöringarna. De tävlingssekreterare/skrivare som senast tjänstgjorde 2018 och därmed skulle tjänstgjort 2020 för att behålla sin auktorisation kan tjänstgöra under 2022 och därmed fortsatt behålla sin auktorisation.

Tävlingssekreterare som ej tjänstgjort på officiell tävling de två senaste åren avauktoriseras av sitt SBK distrikt och tas då bort ur SBK Tävling av distriktet. Ansökan om återauktorisation görs till SBK distriktet. Vid återauktorisation krävs godkänt resultat från både teoretiskt prov och praktiskt protokoll/resultat prov.

Skrivare som ej tjänstgjort på officiell tävling, alternativt på en inofficiell tävling till exempel ett klubbmästerskap som döms av en auktoriserad domare, under de senaste två åren avauktoriseras av sitt SBK distrikt och tas då bort ur SBK Tävling av distriktet. Ansökan om återauktorisation görs till SBK distriktet. Vid återauktorisation krävs godkända praktiska prov.

Ta gärna som vana att uppdatera era funktionärers uppgifter i SBK Tävling minst en gång om året, kanske i samband med kontrollen av tjänstgöringarna?

Egen uppsägning av auktorisation

Ibland händer det att en tävlingssekreterare eller skrivare på egen begäran vill säga upp sin auktorisation. Personen som önskar avsäga sig sin auktorisation ska meddela detta skriftligt till distriktet.

Distriktet skickar därefter ut ett brev till funktionären enligt mall från förbundskansliet. I brevet meddelas funktionären att hen har 3 veckors ångerrätt/betänketid angående sitt beslut. I brevet finns även tydlig information om vad det innebär att avsäga sig sin auktorisation och hur man på nytt kan bli auktoriserad om man önskar det.

Avauktorisationen genomförs av distriktet som tar bort auktorisationen ur SBK Tävling. Funktionären är sedan helt avauktoriserad och behöver gå om hela utbildningen på nytt om hen önskar bli funktionär igen.

Ansökan om tävling

Ansökan om tävling i rallylydnad görs direkt i SBK Tävling av arrangören. Förbundskansliet granskar ansökningarna där och godkänner. (Ingen granskning behöver göras av distrikten.)
Det tar cirka tre veckor efter sista ansökningsdag innan tävlingarna godkänns och publiceras.

Att ställa in en rallylydnadstävling

När en lokalklubb inom Svenska Brukshundklubben ansöker om att ställa in en officiell tävling i rallylydnad ska man i första hand vända sig till sitt SBK-distrikt. Distriktet tittar på skälen som klubben anger till varför man vill ställa in sin tävling och beslutar därefter ifall skälen är tillräckliga för att ställa in. Om distriktet inte anser att skälen är tillräckliga så får klubben någon typ av påföljd till sitt beslut. Exempel på en påföljd kan vara att man inte får arrangera tävling under nästkommande år. När distriktet har tagit sitt beslut kontaktar de SBK’s kansli som i sin tur kan ta bort tävlingen ur SBK Tävling.

Klubbar inom Svenska Kennelklubben och Sveriges Hundungdom som vill ställa in en rallylydnadstävling kontaktar sitt centrala förbund. De beslutar angående dessa klubbars tävlingar på samma sätt som SBK-distrikten gör för SBK-klubbarna.

Om arrangören efter anmälningstidens utgång har färre än sex anmälda totalt i alla klasser får tävlingen ställas in. Arrangören kontaktar då förbundskansliet som tar bort tävlingen ur SBK Tävling.