Brukslydnad malle ska greppa tungapport

NoM i bruks & IGP

14 jun 202414 jun 2024

Nordiska mästerskapen i bruks och IGP

År 2024

Arrangörsland: Sverige

Datum: 13--15 september 2024

Plats: Kvarnängens IP, Nynäshamn

Uttagna domare och figuranter 2024

Arrangörens Facebook-sida:

I år blir det inga rapporthundar till Nordiska Mästerskapen i bruks

Nordiska mästerskapen, NoM, för bruks och IGP, arrangeras i Nynäshamn, Sverige 13-15 september 2024. Aktuella grenar i bruks har varit skydds, spår, rapport och sök.

Nordic Committe, med representanter från Sverige, Norge, Danmark och Finland, har bland annat uttalat följande i regelverket för de nordiska mästerskapen: ”Nordic Championship in one of the trials will be arranged if participants from at least two countries is registered for the trial.”

Den 26 maj hade Nordic Committe möte, och där meddelade den finländske representanten att Finland inte kommer att skicka ekipage till rapporthundsgruppen.

I och med detta kommer Sverige att vara det enda landet som skulle kunna anmäla ekipage till rapporthundsgruppen, och då kommer NOM för rapporthundsgruppen inte att genomföras.

Tyvärr, det är mycket tråkigt! Vi hoppas att Finland återkommer med ett landslag i rapport 2025.

/UG Bruks