Hundförare och hundar i skogen

Natur & Kulturfestivalen på Norra berget

Vi firar

Den 8 september 2024 hyllar vi tillsammans Sundsvalls breda natur-, frilufts- och kulturliv på Norra Berget i samband med Sundsvall 400 år jubileumet.

Tid: 8 september klockan 11-15

Uppvisning av specialsök: 12:15

Plats: Friluftsmuseet på Norra Berget

Studiefrämjandets föreningar och Natur- och friluftsrådets medlemmar visar upp sig och bjuder på aktiviteter för hela familjen.

Sundsvalls kommun berättar om kartläggningen av fladdermöss och satsningen på att tillsammanas plantera 400 jubileumsträd.

Natur & Kulturfestivalen på Norra berget

Varmt välkommen till Sundsvalls Brukshundklubbs bord och uppvisning på Natur & kulturfestivalen på Norra berget den 8 september. Vi kommer stå och informera om Sundsvalls Brukshundklubb, Tjänstehund och ha uppvisning i specialsök.
Svenska Brukshundklubben, SBK, där Sundsvalls Brukshundklubb ingår, är en frivillig försvarsorganisation och ingår i Sveriges totalförsvar. Hundar inom Sveriges totalförsvar kallas för tjänstehundar och det finns två varianter av dem: räddnings- och patrullhundar. Utbildning sker på lokala brukshundklubbar runt om i landet och du kan även tävla med din tjänstehund. Kom förbi oss för att lära dig mer om tjänstehundar.
Vi kommer också att informera och visa upp SBK Specialsök. Specialsök är ett samlingsbegrepp för hundens arbete att söka efter och markera olika dofter. Det kan vara allt ifrån narkotika till kantarell eller något annat. Inom SBK Specialsök är det röd Kong Classic som hunden ska söka efter. Motiveringen till valet är att preparatet är det vanligaste träningsämnet inom tjänstehundsverksamhet med specialsök internationellt. Även i Sverige används det av många tjänstehundförare, bl.a. inom Försvarsmakten. Tanken är att det ska vara en varierande och flexibel provform där miljöerna man söker i kan skifta, på samma sätt som verkligheten kan för en tjänstehund i arbete.
Vi ses

Läs mer om eventet