Exteriörbeskrivarens uppgift

Som exteriörbeskrivare ska du:

• kunna godkänna hundar som omfattas av din auktorisation
  • vara väl insatt i korningsbestämmelserna
  • godkänna respektive underkänna hundars exteriör för erhållande av titeln Korad

Bli exteriörbeskrivare

Förkunskapskrav

• God allmän kännedom om rasens byggnad, rastypiska drag, mentalitet och rasstandard
  • Anatomiutbildning
  • Kunskap om exteriören beträffande termer
  • Dokumenterat intresse för rasen, visat genom regelbundet aktivt deltagande i rasklubbens verksamhet
  • Uppfödare bör ha fört fram delar av sin uppfödning till unghundbeskrivning/exteriörbeskrivning för korning
  • Anmälan görs av rasklubbs/avelsavdelningsstyrelse
  • Vara medlem av egen rasklubb/avelsavdelning

Utbildningsmål

Efter genomgången utbildning ska du:

• Kunna aktuella beskrivningstermer med graderingar
  • Kunna verkställa mätning och bett & tandkontroll
  • Kunna bedöma tillgänglighet och temperament
  • Vara beredd att efter godkänd kurs verka som unghundbeskrivare/exteriörbeskrivare
  • Exteriörbeskrivare skall efter examination kunna bedöma att hunden uppnår den kvalité som krävs för godkännande av exteriör för korning.

Utbildning

Utbildning arrangeras centralt av Svenska Brukshundklubben. Inbjudan sänds till våra rasklubbar som anmäler deltagare.

Utbildningen pågår under fyra (4) veckoslut varav ett veckoslut är enbart anatomi. Varje veckoslut består av 16 lektionstimmar.

Läraren ska ha exteriördomarkompetens. Examinatorer ska vara två auktoriserade exteriördomare för de aktuella raserna.

Auktorisation

Brukshundklubbens utskott för avel och hälsa auktoriserar exteriörbeskrivare. Om du som exteriörbeskrivare inte har gjort några exteriörbeskrivningar under en tvåårsperiod måste du genomgå ny examination för att erhålla förnyad auktorisation. Det åligger rasklubben att informera SBK om exteriörbeskrivare ej uppfyller detta krav.

Etik

Som exteriörbeskrivare får du inte beskriva:

• din egen hund och inte heller hund från din egna uppfödning
  • hund som under de senaste sex (6) månaderna ägts, trimmats, tränats, vårdats eller uppvisats av dig
  • då annan särskild omständighet föreligger som är ägnad att rubba förtroendet för din opartiskhet som beskrivare

Lista på exteriörbeskrivare