Sökträning med australian shepherd Linna.

Träningsdag i sök & spår

16 nov 16 nov

08:30  - 16:0008:30 - 16:00

1 tillfällen1 tillfällen

300 kr300 kr

Träningsdag i sök & spår

VBKs tävlingssektor bjuder in till tävlingsinriktad träningsdag i bruksgrenarna SÖK och SPÅR (med uppletande) den 16 november!

Syftet med träningsdagen är att klubbens tävlingsekipage ska få träning i att genomföra både special och lydnad under samma dag. Ingen instruktör finns tillgänglig utan var och en ansvarar för att planera sin egen träning och hjälpa till med det träningskompisarna önskar.

En gruppledare per gren finns som ser till att mark och spårläggare fördelas (spår) och startordning och uppgiftsfördelning (sök) sker.

Har du flera hundar i träning får du välja vilken som ska vara med denna dag.

Samling

Båda sök- och spårgruppen samlas kl 8.30 i skogen där ni möter respektive gruppledare.

Sökgrupp (förmiddag)

I sökgruppen finns plats för 5 ekipage (+ gruppledaren). Alla hjälps åt att märka upp och valla banan innan ett ekipage i taget tränar.

Deltagarna turas om att hålla stigen och agera figurant till övriga. Sökbanan vi använder kommer att vara max 200 m.

Spårgrupp (förmiddag)

I spårgruppen finns plats för 4 ekipage (+ gruppledaren). Deltagarna lägger spår till varandras hundar efter förarens önskemål och marktillgång.

Notera att spåren snarare kommer att bli 500 m än 1 km pga marktillgång.

Innan eller efter spåren gås med hund kommer det ges möjlighet för träning i uppletande.

Lydnad (eftermiddag)

Ca kl 13.00 är vi tillbaka på klubben och äter lunch.

Efter lunch fortstätter träningsdagen med med lydnad fram till cirka kl 16. Vi tränar en hund i taget och som deltagare förväntas du hjälpa dina träningskamrater med kommendering etc.

I samband med lydnaden finns möjlighet till skott under platsliggning och budföring.

300 kr för VBK medlem

Medlemskap hos Vällingby Brukshundklubb krävs.

Träningsdagen är öppen för dig som:

• Tävlar eller planerar att tävla för Vällingby BHK
  • Aktivt tränar mot tävling i den gren du anmäler dig till, ej endast som aktivering. Du har tävlat officiellt i den aktuella grenen under 2024 eller har som mål att göra det 2025.
  • Kan avsätta hela dagen (se tider ovan) för träning
  • Är rörlig i skog och mark
  • Har tillgång till bil för att ta dig till träningsmark samt förvara hund i

För deltagande krävs att du