Bild som visar en vit herdehundsvalp med stora öron som sitter i en sommaräng.

Förbundsstyrelsens grupper

16 jun 202416 jun 2024

Förbundsstyrelsen (FS) kan bilda arbets-, berednings- och projektgrupper. Aktuella grupper presenteras här på hemsidan.

För avgränsade ämnesområden eller projekt kan förbundsstyrelsen bilda tillfälliga arbets-, berednings- och projektgrupper. Grupptyperna är definierade av FS och grupperna arbetar efter en, av FS beslutad, uppdragsbeskrivning.

Arbetsgrupper (AG)

AG framtida SM

Uppdragets syfte

Att Svenska Brukshundklubbens mästerskap och större arrangemang ska genomföras enligt de förslag som låg till grund i rapporten ”Tankesmedjan perspektiv 2023” där målet är att samtliga grenar som Svenska Brukshundklubben har huvudmannaskap för i möjligaste mån ska arrangeras vid samma tillfälle.

Hänsyn ska tas till den risk- och konsekvensanalys som genomfördes under 2022/2023 och de inkomna remissvaren.

Uppdragets mål

Den tillsatta arbetsgruppen ska tillsammans med tilltänkta, framtida arrangörer, med geografisk spridning, arbeta fram konkreta, långsiktiga förslag till hur de olika arrangemangen kan genomföras med ett rullande schema över 5–10 år med start senast 2027.

Göte Karlsson.

Beredningsgrupper (BG)

BG disciplin

Uppdragets syfte

Beredningsgruppens uppgift är att bedöma och förbereda disciplinärenden, som kommer till förbundet, och avge förslag till beslut till förbundsstyrelsen (FS).

Karin Sejnell.

BG förtjänstmedalj

Uppdragets syfte

Syftet med beredningsgruppen är att underlätta för förbundsstyrelsens (FS) arbete med att utse guldmedaljörer inför varje års kongress.

Staffan Thorman.

Projektgrupper (PG)

PG bruks 2025

Mål för uppdraget

Projektgruppens arbete ska bestå av att genomlysa bruksproven som är en del av SBK:s kärnverksamhet och finna svar på följande frågor:

• Hur ska bruksprovet utformas för att bli ett bättre avelsverktyg?
  • Hur ska bruksprovet utformas för att bli en mer attraktiv tävlingsform?
  • Hur ska bruksprovet utformas för att bli mer publikvänligt?
  • Hur ska bruksproven bli mer lönsamma för arrangörerna?
  • Hur ska vi locka nya och fler utövare till bruksprovet?
  • Ska bruksprovet delas upp i två, en provform och en tävlingsform?

Gruppen ska arbeta med att ta fram långsiktiga förslag till förbättringsåtgärder som ska lyftas till distrikt och rasklubbar löpande för beredande av förslag. Slutrapporten presenteras av projektgruppen vid organisationskonferensen 2025.

Bemanning

Annika Hansson, Sammankallande, Göteborg
Sofie Lundberg, Boden
Åsa Häggström, Ragunda
Jennifer Nordin, Uppsala
Hanna Högström, Örebro
Hampus Hellman, Växjö
Lars Persson, Simrishamn
Lena Källtén, Kungälv

Styrgrupp PG bruks 2025

Stephanie Robertsson
Hans Vestergren
Catrine Englund

PG utskottsöversyn

Uppdrag

Förbundsstyrelsen beslutade den 2020-09-02 om uppdrag och mål för arbetet. Uppdraget är att:

• Klargöra om det finns behov av att på marginalen justera ansvarsfördelningen mellan olika utskott
  • Tydliggöra vilka åtgärder som behövs för att effektivisera utskottens arbete (informationsvägar, förändringar i styrdokument, protokollshantering etc.)
  • Vid behov föreslå hur tillsättningen av ledamöter i utskotten och i utskottsgrupper ska gå till

Mål för uppdraget

Enligt förbundsstyrelsen är målet med uppdraget:

Målet är att utifrån verksamhetens behov ta fram en handlingsplan för att göra en omstart för hur utskotten är bemannade och hur utskottsgrupper tillsätts.

Handlingsplanen ska borga för att utskotten genomför och verkar för en ändamålsenlig verksamhet inom de områden som utskotten ansvarar för.

Det yttersta syftet med uppdraget är att få en central organisation som väl förhåller sig till givna uppdrag utifrån fastställda förhållningssätt och SBK:s värdegrund.

Ionie Oskarson.