Bakelser med födelsedagsljus.

100-årsjubiléet

24 nov 202324 nov 2023

Svenska Brukshundklubben firade ett hejdundrande 100-årsljubileum 2018. Vi hade aktiviteter i jubileets tecken under hela året.

Målet med jubileet

Brukshundklubben målsättning med 100-årsjubileet var att öka samhörigheten inom hela organisationen och att en större del av Sveriges befolkning känner till Svenska Brukshundklubben och dess verksamhet. För att uppnå de jobbar vi med olika former av arrangemang samt en jubileumskollektion av artiklar och kläder till försäljning.

Arrangemang

Happy dog

Svenska Brukshundklubben firade in jubileumsåret på Clarion hotel, Arlanda tillsammans med cirka 400 hundägare och dess hundar.

MyDOG

På Sveriges största hundmässa deltog vi med monter, aktiviteter, uppvisningar och försäljning av jubileumsartiklar speciellt framtaget för jubileumsåret.

Tänk om hundar kunde tala

I januari höll vi ett symposium med tre kända talare, Kenth Svartberg, Per Jensen och Åsa Nilsonne. Tillsammans med Studiefrämjandet, våra lokalklubbar och jubileumspartners nådde vi 500 deltagare på plats och cirka 2 500 personer på 30 platser i landet via webbsändning.

Jubileumsapporten

Runt om i landets brukshundklubbar firades jubileet genom olika aktiviteter. Som en olympisk eld drog aktiviteterna över landet och spred känslan av aktivitet och samhörighet i jubileets tecken. I slutet av året hade 79 lokala brukshundklubbar tillsammans arrangerat närmare 200 aktiviteter i det som vi kallade Jubileumsapporten.

Om Jubileumsapporten

Under hela året arrangerades många olika aktiviteter av alla våra föreningar runt om i landet för att fira Brukshundklubbens 100 år. Tanken var att det skulle arrangeras enkla arrangemang som skulle dra till sig stor uppmärksamhet. "Jubileumsapporten" gick som en löpeld genom landet. Exempelvis arrangerades olika föreläsningar, träningstävlingar, hundpromenader, inofficiella och officiella tävlingar och utställningar, prov-på tillfällen, kurser med mera.

Klubbarna som arrangerade Jubileumsapporten fick en beachflagga från förbundet, broschyrmaterial, ballonger och godis. Som minne av arrangemanget skickade förbundet en jubileumsapport som kunde hängas på väggen i klubbstugan.

Jubileumskongress

En extra stor kongress arrangerades 2018 då alla lokalklubbars ordföranden bjöds in att delta som gäster. Förutom intressanta och utvecklande frågor på dagordningen, bjöds delegater och gäster på tal, spännande föreläsningar, historieutställning och jubileumsbankett.

Födelsedagen 30 maj

Vid den faktiska födelsedagen arrangerade 97 lokala klubbar tårtkalas på klubben med aktiviteter för besökarna. Vår ordförande Rolf Weiffert höll ett webbsänt tal och födelsedagen uppmärksammandes av lokal press. Vår generalsekreterare Therese Palm deltog tillsammans med Fredrik Steen i TV4:s morgonsoffa för att prata om Svenska Brukshundklubbens 100 år i hundarnas tjänst.

SM i Blekinge

Vanligtvis arrangerar Svenska Brukshundklubben SM vid fyra tillfällen varje år. Med anledning av jublieumsåret tog SBK:s blekingedistrikt på sig det stora och tidvis tunga ansvaret att arrangera SM i nästan alla tävlingsgrenar - samtidigt. Tillsammans med skånedistriktet arrangerades även försvarsmaktsmästerskapen och SM i räddning.

Vackra Brunnsparken i Ronneby var själva epicenter för SM. Här fanns utställare, samarbetspartners och här hölls merparten av tävlingarna. Dessutom stod Karlshamn, Karlskrona och Olofström värd för de tävlingsdelar som krävde större skogsområden och rasmassor. Lisa Syrén, känd från radioprogrammet "Ring så spelar vi" var vår ciceron under SM-veckan genom att hålla i intervjuer på stora scenen mitt i Brunnsparken.

SM:et blev ett mycket lyckat arrangemang och en hundfest utan dess like.

Läs gärna mer om vår rapportering från SM.

Ungdomsfokus

Ungdomarna är Brukshundklubbens framtid. Därför ville vi lyfta ungdomarna extra mycket detta jubileumsår. Det gjorde vi genom vårt deltagande på mässor samt delaktighet på ungdoms-SM. Hundpromenader för ungdomar och ett antal läger arrangerades också detta år.

Grand final på Stockholms hundmässa

Som avslutning av jubileumsåret deltog vi på Stockholms hundmässa i Älvsjö som arrangeras av Svenska Kennelklubben. På SBK-arena kunde man följa Brukshundklubbens utveckling genom de 100 år som gått genom uppvisningar av våra aktiviteter och presentation av våra raser som funnits med oss genom åren. I SBK:s monter i anslutning till arenan fanns vi med personal, information och försäljning.

En särskild logotype för 100-årsfirandet togs fram.

Jubileumsprodukter

För att uppmärksamma vårt jubileum sålde vi extra fina jubileumsprodukter till fördelaktiga priser som klubbar och enskilda personer kunde beställa.

Rapport från SM 2018