SM5 (1)

Sponsras av

Vad är en patrullhund:

SM2

Patrullhundar är inte bara lojala fyrbenta vänner, de är också en viktig kugge inom säkerhetssektorn. Brukshundsklubben är en av Sveriges 18 frivilliga försvarsorganisationer, som har i uppdrag att rekrytera och utbilda hundar och personal till försvarsmakten. Efter att ha genomgått framgångsrik träning och uppnått det eftertraktade Tjänstehund certifikatet, blir dessa hundar en del av Försvarsmaktens register. Därigenom står de redo att kallas in för viktiga uppdrag och tjänstgöringar som kräver deras exceptionella talanger och färdigheter.
Patrullhundens främsta uppgift är att, med hjälp av sina välutvecklade hörsel- och luktsinnen, varna sin förare för personer inom ett bevakningsområde. Hunden tränas att, från fasta platser och i rörelse, tydligt markera ljud i terrängen. Hunden kan på mycket långa
avstånd höra en människa som rör sig och därmed varnar sin förare för eventuella inkräktare. I rörelse kan hunden även med hjälp av sitt fina luktsinne ta upp och följa spår på marken och avslöja personer som gömmer sig i terrängen.

Anmälan Funktionär Patrullhunds SM

Samlade dokument

Vill ni veta mer om vackra Olofström?
Camping 1,5 km från tävlingsarenan
Hotell 2 km från tävlingsarenan