Örebro BK i solen

Örebro BrukshundklubbÖrebro Brukshundklubb

Hanna Högström

Hanna med sina hundar.

Jag har varit medlem i Örebro BK och hundungdom sedan 1992. Jag har gått valpspecialkurs via Örebro BK och utbildade mig till SBK instruktör 2012 och utbildade mig till SBK  specialsöksinstruktör 2022 (ny tävlingsgren inom SBK). Jag håller på att utbilda mig till SBK lärare under 2023.
Förutom att jag är instruktör på Örebro BK, så är jag ledamot i styrelsen, medlem i tävlingssektorn, auktoriserad tävlingsledare inom lydnad och bruksgrenarna, jag är sammankallande i distriktets grupp för skyddslicenser. Jag är auktoriserad lydnadsdomare i alla klasser, samt auktoriserad bruksdomare klass 2B.
Hemma hos mig finns det fem hundar, fyra Border Collie och en Malinois. Jag tävlar i dag i spår, sök och svensk skydd tillsammans med några av mina hundar, samt jobbar med hund i mitt yrke. Jag har tillsammans med min förra tävlingshund, Uma, tävlat fem SM i sök och två Nordiska Mästerskap i sök.
Jag tycker om att jobba med hundar med stor arbetslust. Sådana hundar som ibland kan upplevas som lite stökiga av många. Jag pratar gärna om hundars mentalitet och det tillsammans med träningen av den hundindivid som jag har framför mig. Jag jobbar som fodervärdskonsulent inom Försvarsmakten, vilket innebär att jag har hand om fodervärdar med valpar från åtta veckor och till de ska testas mot tjänst, vilket är vid ca 14-16 månader.
Jag har ett motto i hundträningen: Lita, förstå och tro på processen.

Ellen Lundberg

Ellen Lundberg med hund.

Jag är medlem i Örebro Brukshundklubb sedan ett antal år tillbaka och har även suttit med i styrelsen tidigare. Jag utbildade mig till SBK-instruktör 2021.
Min första hund var en omplacering som jag tränade parkour, nosework, spår och lydnad med. Senare köpte jag min drömras Schäfer som jag tränade och tävlade IGP (spår, lydnad och skydd), specialsök och lydnad med.
I dag har jag en ung Belgisk Malinois som jag tränar inför tävling i IGP samt specialsök med.
Mitt motto med hundträning är:
Relation före prestation. Ha kul tillsammans

Lotta Olander

Lotta Olander med hund.

Jag kommer från hästvärlden och hade endast hundar för sällskap fram tills en 15 år sedan. Min första hund som jag började träna för tävling är Krakel Spektakel en Australian Shepherdkille. Vi har tränat det mesta och tävlat i det mesta, freestyle, rallylydnad, sök, spår och gamla lydnaden. Uppflyttad till högre sök med mera.
Efter några år flyttade Gloria in, och sen kom Niq. I dag är det mest fokus på honom vad det gäller tävling, han kallas för Lakritspopcornet för han poppar runt som ett popcorn.
Jag blev SBK allmänlydnadsinstruktör sen flera år tillbaka, vidareutbildade mig till freestyleinstruktör, tävlingssekreterare och sist nu blev jag certifierad Bästa starten-instruktör. Personligen är jag engagerad och gillar att se olikheter hos människor och deras vänner som styrkor i stället för svagheter. Det är viktigt för mig när jag håller kurs att i den mån det går, bygga där ekipaget är.
Motto för mig är: det finns inga problem bara utmaningar.

Kerstin Wickström

Kerstin Wickström med sina hundar.

Jag är medlem på klubben sen ett antal år tillbaka. I dag sitter jag som suppleant i styrelsen. Andra ideella uppdrag jag har, är sammankallade för rally/freestyle/noseworksektorn men mitt fokus är för rallydelen.

Sitter med i HUS-sektorn där mitt ansvarsområde är inkommande mail, kontakt med studiefrämjandet med mera.
Jag Är SBK-instruktör, SBK-instruktör Rallylydnad och MH-figurant och har tillsammans med några till dragit i gång populära Hundmötesrundan.
Jag har i dag två Tollare där fokus ligger i rallylydnad, jaktapportering och viltspår.
Hoppas vi ses på klubben.