Jack russel terrier i svart brunt och vitt som tittar in i kameran.
SBK Logga Danderyd-Täby BK

SBK Stockholmsdistrikt

Beteende- och personlighetsbeskrivning hund

Danderyd-Täby Brukshundklubb

09 feb 202409 feb 2024

Danderyd-Täby BrukshundklubbDanderyd-Täby Brukshundklubb

Vill du veta mer om din hunds mentalitet? Nu finns möjligheten att göra beteende och personlighetsbeskrivning hund, BPH, på DTBK!

BPH på DTBK

Vår bana är godkänd och kvalitetssäkrad av SKK.

Kommande datum för BPH och anmälan

Du hittar kommande datum, anmäler och betalar till BPH via vårt bokningssystem.

Till bokningssystemet (LÄNK)

Välkommen som publik

Om du är nyfiken och bara vill gå med och titta så går det alldeles utmärkt!

Om BPH

Sedan maj 2012 finns Svenska Kennelklubbens officiella mentalbeskrivning, Beteende- och personlighetsbeskrivning Hund, BPH, på flera håll i landet, nu även på DTBK!

BPH redovisas i Avelsdata.

Till avelsdata (LÄNK)

BPH är utformad för att passa alla hundar, oavsett ras. All beskrivning sker utomhus.

Se Svenska Kennelklubbens film om BPH:

Villkor för deltagande

För deltagande i BPH krävs att ägaren alternativt föraren av hunden är medlem i klubb inom SKK-organisationen eller Svenska Jägareförbundet. Medlemsbevis ska visas före start.

Tidigare mentalbeskriven hund

Om hunden har gjort mentalbeskrivning hund, MH, måste det ha gått minst 6 veckor mellan de olika beskrivningarna.

Kuperad hund

Enligt gällande regelverk får kuperade hundar delta på BPH endast i de fall hunden är född i land där kupering var tillåten när den företogs. Om din hund inte är kuperad enligt reglerna kan resultatet komma att strykas.

Löptik

Det är tillåtet att gå BPH med löptik. Det är dock viktigt att du meddelar oss om din tik börjar löpa, så att vi kan ändra startordningen. Löptik måste nämligen starta sist, för att inte påverka övriga hundars beskrivningar.

Med eller utan skott

Det är möjligt att göra BPH med skott eller utan. Ange när du anmäler vilket du vill göra. Om det skulle visa sig att hunden blir så påverkad under beskrivningen att du som ägare inte vill utsätta din hund för skotten, trots att du valt BPH med skott, finns givetvis möjligheten att avstå skott.

Du kan alltid avbryta

Om du som hundförare tycker att din hund beter sig konstigt, vilket kan bero på väder, vind, skendräktighet, spökålder med mera, kan du själv välja att avbryta beskrivningen. Om du vill göra om beskrivningen, spelar det ingen roll om du eller beskrivaren avbryter. Du kan göra om beskrivningen tidigast efter 6 veckor och det måste vara en annan plats med andra funktionärer.

Till dig som gjort eller ska göra BPH

SKK och Sveriges lantbruksuniversitet vill att du som gjort BPH med din hund fyller i en frågeenkät.

Till enkäten (LÄNK)